Връзки за достъпност

Извънредни новини

Оригами бутилка. Радина и Петър и мисията им срещу опаковките за еднократна употреба


Петър Захаринов и Радина Попова

През последните над две години Радина Попова и Петър Захаринов разработват проект, свързан с технология на сгъване на пластмасови контейнери за многократна употреба, която предлага зелени алтернативи в бита и логистиката. Компанията им DiFOLD представя във вторник първия си продукт – оригами бутилка.

Двамата са регистрирали проекта си в известната американска платформа за масово набиране на средства Kickstarter, надявайки се така да си осигурят допълнително финансиране, за да започнат индустриално производство. Технологията им вече е в процес на патентоване и амбицията им е да произвеждат милиони оригами бутилки, ако продуктът им стане разпознаваем и достатъчно хора си го поръчат.

"Насочихме се към бутилката, тъй като това е най-универсалният продукт – да пиеш вода е физическа нужда"

„Насочихме се към бутилката, тъй като това е най-универсалният продукт – да пиеш вода е физическа нужда. Много хора все още използват пластмасови бутилки за еднократна употреба, защото им е по-удобно. Стандартните бутилки от алуминий, стомана или стъкло пък заемат място и затова решихме, че най-популярното и масово приложение на технологията би било бутилка, която е хем компактна, хем стабилна“, разказва пред Свободна Европа Радина.

Първоначалната идея е на Петър, който още преди няколко години създава прототип и го предлага на компании, произвеждащи различни продукти за занимания на открито. Някои от тях проявяват интерес, но се оказва, че създаването на въпросната технология за прегъване е твърде сложно.

Впоследствие двамата се събират в друг стартъп проект за модулна система за бързо сглобяеми конструкции за щандове и преградни стени. Тогава Петър предлага на Радина да се присъедини към DiFOLD технологията на сгъване и заедно започват да работят по създаването на оригами бутилката.

"Голямото предимство на тази технология е че може да оптимизира страшно много пространство"

„Това е цяла технология с доста кройки за сгъване, включително асиметрични могат да се направят. Почти всяка една форма на някакъв контейнер може да се сгъне до по-малко от 10% от обема ѝ. [...] Голямото предимство на тази технология е че може да оптимизира страшно много пространство и при логистиката може да е страшно полезна. От тази гледна точка със сигурност има зелено приложение технологията. Освен това се стараем самият продукт да е от максимално зелен материал, който сме избрали да се рециклира многократно“, добавя Петър.

Двамата с Радина са от София и имат доста различни пътища допреди да ги съберат общите им интереси в зелените иновации. Попова завършва маркетинг в Англия, работи в рекламна агенция, след което прави магистратура по иновации и предприемачество в Барселона. Следват няколко месеца работа към стартъп в Берлин, преди да се завърне в България.

Захаринов завършва архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София, след което работи 5 години в архитектурно студио. В крайна сметка обаче се ориентира към това да работи като продуктов дизайнер.

"Хората си променят поведението, когато имат нещо толкова функционално и удобно като това, с което са свикнали"

„Цялата ни мисия е свързана с това да помогнем еднократната употреба на пластмаса да остане в миналото, налагайки реални алтенативи за многократна употреба. Хората си променят поведението, когато имат нещо толкова функционално и удобно като това, с което са свикнали“, обобщава Радина.

От декември насам те работят по стратегията си за набиране на средства чрез Kickstarter. За целта регистрират дъщерно дружество на компанията си в САЩ и събират контакти на хора, които са заинтересовани от оригами бутилката – вече над 9000 души в Западна и Източна Европа и отвъд Океана.

„Ние сме тествали всички възможно етапи досега. Минали сме целия процес от избистряне на концепция, 3D моделиране, 3D принтиране до предварително производство и инвестиция в реална матрица, с която вече сме тествали и конкретни технически детайли за масово производство“, добавя Радина, подчертавайки, че за по-нататъшното развитие на проекта е изключително важно кампанията им в Kickstarter да бъде мащабна.

Преди това двамата с Петър са търсили потенциални инвестиции от фондове и т.нар. бизнес ангели, за да дофинансират масовото производство на оригами бутилката, но „общо взето хората са доста скептични“.

„Тука все още няма изградена култура на създаване на собствени марки. Като продуктов дизайнер мога да кажа, че това тепърва се формира в България като култура. Има производители, но те като цяло произвеждат за свои клиенти, обикновено не правят собствена марка с целия маркетинг и пиар зад нея“, споделя Петър Захаринов.

"Ние искаме да променим възприятието на хората за опаковките"

Тези трудности обаче не ги отказват от целта им. „Ние искаме да променим възприятието на хората за опаковките. Все още масовата асоциация е свързана с нещо линейно – ползваш и изхвърляш. Докато на Запад вече се търсят опаковки, които са за многократна употреба. Вярваме, че можем да допринесем тези опаковки да са по-удобни за крайния потребител, а и в по-голям мащаб това могат да бъдат големи контейнери за пренасяне на продукти, например“, допълва Радина Попова.

Двамата с Петър канят всички заинтересовани от оригами бутилката им, да ги последват в специалната Фейсбук група за кампанията на DiFOLD в Kickstarter.

  • 16x9 Image

    Борис Митов

    Борис Митов е съдебно-криминален репортер от над 10 години. Следил е работата на службите за сигурност и съдебната система в различни медии, сред които Българската телеграфна агенция, вестник „Сега“ и сайта „Медиапул“.

Facebook форум

Най-ново видео

Да събираш пари за кино. Новини като хората
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
XS
SM
MD
LG