Връзки за достъпност

Извънредни новини

“То прихваща”. Как приятелите на Орбан замазват случая с политика и секс партито в Брюксел


Виктор Орбан

“Ма той се зарази. То прихваща”. Така депутатът от ГЕРБ Георги Марков, който е основен защитник на Виктор Орбан в България, коментира през уикенда случая с евродепутата от Унгария Йожеф Сайер.

Миналата седмица политикът ветеран от партията на Орбан Фидес подаде изненадващо оставка, а малко по-късно полицията в Белгия съобщи, че е атакувала тайно секс парти, което се е провеждало в нарушение на забраната за събиране на хора на едно място и наложения вечерен час заради COVID-19. Йожеф Сайер е бил един от участниците.

Медиите по света обърнаха внимание на факта, че на събирането са присъствали само мъже, а Сайер е известен с хомофобските си позиции, които са характерни за цялата партия на унгарския премиер Орбан. Появиха се коментари, че това е “политическо лицемерие”.

В Унгария обаче близките до правителството медии цензурираха тази информация, а в България най-известният защитник на политиката на Орбан обясни, че Сайер от 14 години е в Европейския парламент и “слуша за джендър идеология”.

“На Сайер 14 години му се е надула главата и рекъл да опита. То това е голямо изкушение. С каквито се събереш, такъв си ставаш”, каза в студиото на БНТ Георги Марков. “Ми той се зарази, то прихваща”. Учените по света от десетилетия имат консенсус, че хомосексуалността не е заболяване. Георги Марков пък призовава от години България да тръгне по пътя на Унгария, а през 2019 г. издаде книгата “Феноменът Виктор Орбан”.

Цензурата в Унгария

Няма да научите всичко за тази история и от държавната информационна агенция на Унгария МТИ. Нито пък за борбата на Католическата църква срещу сексуалното насилие сред свещеници. Няма нищо и за обвиненията в сексуални посегателства срещу известния оперен певец Пласидо Доминго.

Всички тези истории, които са широко отразени от медиите по света, са цензурирани от унгарската информационна агенция МТИ, показва разследване на унгарската служба на Радио Свободна Европа (РСЕ).

Секс партито, за което съобщи полицията в Белгия, е посочено като “домашно парти” в емисиите на МТИ.

Оставката на Сайер и неговото изявление са отразени от МТИ и другите държавни медии в Унгария. Но секс партито, за което съобщи полицията в Белгия, е посочено като “домашно парти” в емисиите на МТИ.

Белгийската полиция, която е спряла Сайер след като той се е спуснал по водосточна тръба, съобщи и за открити в раницата му незаконни наркотици. В изявлението на Сайер и в новините на МТИ се споменава само за открити на партито наркотици.

Изявлението на Виктор Орбан по случая също е отразено в цялост, но без да се споменава изобщо контекстът, който е довел до оставката.

Един от репортерите на МТИ каза пред РСЕ, че те са длъжни да препредават всяко решение на правителството на Орбан без никакъв контекст.

“Днес ние публикуваме само това, което казва правителството. Не слагаме никаква предистория, не обясняваме какво променя дадено решение”. Този и други репортери, които са цитирани в разследването, са пожелали да запазят анонимност. Причината е, че се страхуват не само да бъдат уволнени, но и след това да не успеят да си намерят нова работа и срещу тях да започнат наказателни данъчни проверки.

Забранените теми

Друг журналист от МТИ казва, че налагането на цензурата е започнало постепенно след 2011-2012 г. Той е бил инструктиран да не следи какво пише за Унгария в международните медии. Ако преди години една критична статия за Орбан в световна медия е била отразявана като отделна новина в МТИ, то днес инструкцията е да се включва между много други заглавия в т.нар. “обзор”.

Друг репортер на МТИ каза пред РСЕ, че когато Европейският парламент обсъжда нещо за Орбан, агенцията търси коментари само от тези, които подкрепят унгарския премиер.

Когато Европейската народна партия (ЕНП) гласува за изключването на Фидес през март месец, кореспондентите на МТИ в Брюксел са написали новина, която никога не е била публикувана. Вместо това редакторите са получили нареждане да използват текста от един от близките до правителството сайтове.

“Тогава казаха да вземем новината от Ориго, според която партия Фидес сама е замразила членството си”, разказва един от репортерите.

На журналистите е забранено да пишат новини по доклади на Хюман Райтс Уоч и Амнести Интернешънъл.

Радио Свободна Европа видя имейли, с които на журналистите е забранено да пишат новини по доклади на Хюман Райтс Уоч и Амнести Интернешънъл.

Когато няколко жени обвиняват оперния певец Пласидо Доминго в тормоз през 2019 г., зам.-главният редактор на МТИ Шандор Рати изпраща имейл до репортерите, според който “редакторите все още не търсят материали по тази тема”.

По това време предстои унгарската католическа църква да открие нов стадион в Сегед, а на церемонията е поканен Доминго.

Януш Карпати е бил кореспондент на МТИ в Брюксел от 2007 до 2015 г., когато е уволнен. Поводът е, че задава на Орбан въпрос за смъртното наказание в Унгария. По това време Европейският парламент критикува Орбан заради изказана от него подкрепа за смъртното наказание.

“Те не можаха да приемат, че питам. Не беше казано изрично, че въпросите трябва да се съгласуват предварително, но вече се подразбира”, казва Карпати.

В средата на ноември унгарската служба на Радио Свободна Европа разкри и как се осъществява цензурата в държавната телевизия на Унгария. МТВА има телевизионни и радио канали, както и уебсайтове. МТВА и информационната агенция МТИ се управляват от създадения през 2015 г. от правителството на Орбан държавен медиен холдинг.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Facebook форум

Най-ново видео

Нотр Дам възвръща блясъка си
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:01 0:00
XS
SM
MD
LG