Критикуваш западните ваксини пред стотици хиляди свои последователи в социалните мрежи. А след това мистериозна рекламна агенция ти плаща за услугата.
През последните седмици известни инфлуенсъри от Франция и Германия публикуваха информация, че са получили работни предложения да създават съдържание в социалните медии, опетняващо репутацията на ваксината на Pfizer/BioNTech.
Зад дезинформационната кампания стои мрежа от руски маркетингови агенции, показва разследване на Свободна Европа. Според разкритията в центъра на кампанията е руска бизнес дама, активна сред подкрепящите Кремъл политически кръгове.
"Предложение за платено партньорство"
Френският разследващ сайт Fact&Furious заедно с Уолстрийт джърнъл, Асошиейтед прес, Гардиън и други съобщиха, че френски блогъри са получили имейли от човек, представящ се като част от маркетингова агенция на име Fazze.
Имейлите съдържат предложение за платено партньорство, при което блогърите да създадат видеа в Ютюб, Инстаграм и други платформи, в които критикуват ваксината на Pfizer. В замяна са им предложени високи суми.
Лео Грасе, френски блогър, чийто канал в Ютюб има 1,2 милиона последователи и който публикува видеа по предимно научни теми, съобщи, че е един от получилите такова предложение. Той публикува снимки на някои от имейлите на Туитър профила си.
Грасе не отговори на изпратеното му от Свободна Европа запитване за коментар.
Друг инфлуенсър със значителен брой последователи в социалните медии, този път в Германия, също публикува снимки на имейлите, които е получил.
От снимките се вижда, че фирмата Fazze кани Мирко Дрочман да участва в кампанията срещу ваксината на Pfizer срещу заплащане.
Според авторите на предложението „съществуват данни за сериозен брой смъртни случаи, настъпили след ваксинация с Pfizer“.
Руската връзка
На сайта си неизвестната фирма Fazze е посочила адрес в Лондон, но в публичния фирмен регистър на Обединеното кралство такава компания липсва. Според специализиран сайт за работни места обаче Fazze е част от маркетинговата агенция AdNow, която е активна както на територията на Великобритания, така и на Русия.
AdNow и Fazze са регистрирани на един и същи адрес в Лондон, който се оказва „фирмена пощенска кутия“, на която са регистрирани и много други компании.
До 2018 г. собственик на руския отдел на AdNow е жена на име Юлия Серебрянская. Офисът на компанията AdNow в Москва е на адрес Варшавское шосе, в южната част на руската столица, и е същият като този на фирма за интернет маркетинг, наречена 2WTrade, която също е собственост на Серебрянская. Според уебсайта си 2WTrade се занимава с маркетинг на здравни и козметични продукти.
Схема, публикувана в интернет и изглеждаща като вътрешен корпоративен документ, разкрива и по-нататъшни връзки между AdNow, 2WTrade и други сътрудници и компании, свързани с Юлия Серебрянская.
Коя е Юлия Серебрянская?
Нейното име, оказва се, не е случайно. Бизнес дамата има богат опит като организатор на политическите кампании на "Единна Русия", партията на руския президент Владимир Путин.
Серебрянская е начело и на организацията „Руска инициатива“, която представя себе си като „световен съюз на рускоговорящите“, който „помага на хората да поддържат нашата култура и да представят адекватно нашите традиции, нашите социални постижения, вместо да толерират една изкривена представа за Родината, където и да се намират“.
Завършила математика през 2001 г. в Държавния технически университет в Новосибирск, Серебрянская работи за кратко за местния филиал на контролираната от държавата национална телевизия, преди да завърши и да се премести в Москва. Там казва, че е работила за НТВ и Первий канал – два държавно финансирани и държавно контролирани канала.
Според онлайн биографията на Серебрянская през 2007 г. тя е работила в предизборния щаб на Дмитрий Медведев, който по това време е първи вицепремиер. Медведев беше избран за президент на следващата година, като на практика размени мястото си с Путин, който стана премиер.
Серебрянская посочва също, че е работила за предизборната кампания на Путин през 2012 г., когато той се върна на президентския пост, и че е ръководила рекламната секция в политическия отдел на "Единна Русия" – партията, която доминира в руската политика.
През 2013 г. Серебрянская се премества в САЩ „по семейни причини“, прекарвайки там около две години според биографията си. Докато е там, Серебрянская посочва, че „е установила сътрудничество с руската общност в Калифорния (по-специално с технологични компании в Силициевата долина), Аризона и Невада“.
Свободна Европа не успя да намери официални данни, потвърждаващи информацията за времето, прекарано от бизнес дамата в САЩ.
След завръщането си в Русия тя основава компанията 2WTrade, а една година по-късно и организацията "Руска инициатива". През 2019 г. тя прави опит да се кандидатира за място в Московската градска дума като независим, „самономиниран кандидат“, но не успява да събере достатъчно подписи, за да се регистрира.
Серебрянская не отговори на имейлите, изпратени през уебсайта на „Руска инициатива“. Съобщението, изпратено от Свободна Европа до нейния номер в Уотсъп, е видяно, но също остана без отговор до редакционното завършване на материала.
Fazze също не отговори на имейл със запитване за коментар и въпроси за това кои са клиентите на компанията и какъв е бюджетът за дезинформационната кампания срещу ваксината на Pfizer.
Семейни връзки?
Фирмата AdNow, свързана с Fazze и със Серебрянская, е учредена през 2014 г. от един руски и един британски гражданин. Вторият може да бъде идентифициран в търговските декларации на Обединеното кралство като Юън Толадей. Преди това Толадей е работил за компания за фишинг и зловреден софтуер, наречена Mottogeek, сега с новото име AnnGames.
Междувременно, друг базиран в Москва служител на AdNow може да бъде идентифициран чрез профила си в LinkedIn като Вячеслав Усолцев. Преди това той е работил за подобна маркетингова агенция на име Brand.ad.
Освен това Усолцев е главен изпълнителен директор на Fazze.com, според профила в LinkedIn, който беше свален на 27 май. В профил във Facebook, който може да бъде свързан с него, Усолцев използва прякора „Слава Усолини“.
Уебсайтът на Brand.ad посочва собственика си само с фамилното име Серебрянски, без да посочва собственото или бащиното име.
Друг регистър обаче идентифицира руснак на име Михаил Серебрянски, който има същото бащино име като Юлия Серебрянская.
Търговските регистри показват, че Михаил Серебрянски притежава или има дял в редица фирми за търговия на дребно и разработка на софтуер, няколко от които са регистрирани на същите адреси като дружествата, свързани с Юлия Серебрянска. Потребител, коментиращ в сайт за подбор на служители, твърди, че братът на Серебрянская е „инвеститорът“ на фирмата.
До 2018 г. Серебрянская е била регистрирана като собственик на британската компания 2WTrade LLP. Но през май същата година собствеността върху фирмата е прехвърлена на човек от Гватемала. Мъж със същото име е посочен и като съосновател на организацията на Серебрянская, „Руска инициатива“.
„Неустановен произход“
Греъм Бароу, британски експерт по финансови престъпления и водещ на подкаст за пране на пари, каза пред Свободна Европа, че Серебрянская може да бъда разпозната като „човек със значителен контрол“ над три британски дружества, като и трите са свързани помежду си и показват силни признаци, че са фиктивни компании.
Наред с адресната регистрация на една обща корпоративна пощенска кутия – често срещана бизнес практика, при която стотици фирми могат да бъдат разположени на едно място, всички фактори сочат към това, че тези компании „нямат реална търговска дейност, а съществуват единствено, за да действат като канал за активи с често неустановен произход ", каза Бароу пред Свободна Европа.
„Например и трите в определен момент от своето съществуване са обявили за действащи от името на фирмата едни и същи офшорни компании, една от Белиз и една от Британските Вирджински острови. Тези две офшорни компании са действали от името на редица други регистрирани във Великобритания компании. Никоя от тях обаче не изглежда да е свързана с Обединеното кралство по какъвто и да било начин“, отбеляза Бароу.
Въпреки че няма доказателства, които да предполагат участието на руски държавни субекти, държавни служители или агенции в дезинформационната кампания срещу ваксината на Pfizer, посланията приличат на тези от определени кампании, проведени от Руския фонд за преки инвестиции (РФПИ).
Фондът проведе агресивна рекламна кампания в подкрепа на руската ваксина Sputnik V, промотирайки и понякога преувеличавайки ползите от нея. Същевременно фондът открито критикува западните ваксини като тези на Pfizer/BioNTech, AstraZeneca и Moderna, силно преувеличавайки отрицателните научни резултати.
Конкретно в социалната мрежа Туитър РФПИ публикува и разпространява научни изследвания, разглеждащи неблагоприятните ефекти, причинени от някои разработени от Запада ваксини.
Когато обаче словашкият регулаторен орган през април съобщи за несъответствия в съдържанието на партида ваксини Sputnik V, получени от Русия, РФПИ обвини словашките служители в провеждането на дезинформационна кампания срещу руската ваксина.
През септември регулаторите в няколко страни спряха употребата на ваксината AstraZeneca, след като различни проучвания предположиха повишена опасност от редки кръвни тромбози. В крайна сметка ваксината получи разрешение за употреба, след като специалистите определиха, че рискът е минимален.
Ръководителят на РФПИ, Кирил Дмитриев, приветства възобновяването на употребата на AstraZeneca, но същевременно намекна, че научният подход, по който тя е била разработена, е бил опорочен.
През октомври изданието Таймс оф Лондон представи подробна информация за тенденции, които то определи като „дезинформационна кампания“ с цел опетняване на репутацията на ваксината на AstraZeneca.
„Знаем, че Русия има опит в тази област. Коментирали сме го и сме посочвали случаите“, заяви британският външен министър Доминик Рааб в интервю за Скай нюз.
„Всички, които се опитват да саботират усилията на тези, които се опитват да разработят ваксина, мисля, че правят нещо дълбоко укоримо. Това е неприемливо и неоправдано при всякакви обстоятелства.“
Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков отхвърли обвиненията.
„Русия не дезинформира никого, Русия с гордост говори за своите успехи и споделя успехите си по отношение на първата по рода си регистрирана ваксина в света“, каза той.
* - автори на разследването са Марк Крутов, Сергей Добринин, Марк Екел и Карл Шрек от Радио Свободна Европа.