Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как джиповете на строителя на "Турски поток" се озоваха при тези, които трябва да го контролират


Строителната площадка на "Турски поток" на 1 юни 2020 г. по време на посещение на тогавашния премиер Бойко Борисов и президента на Сърбия Александър Вучич
Строителната площадка на "Турски поток" на 1 юни 2020 г. по време на посещение на тогавашния премиер Бойко Борисов и президента на Сърбия Александър Вучич

Държавата плаща над 2 млрд. лева на фирма, която да построи газопровод. После фирмата дава без пари автомобили точно на тези институции, които трябва да контролират строителството. Бившите управляващи го намират за нормално. Сегашните подозират корупция.

Всичко тръгна от една кола. После се оказаха поне девет. Сега всички се чудят дали става дума за корупция.

Първата кола е собственост на голяма фирма, построила спорен енергиен проект. Но беше намерена в дома на член на ръководството на държавното дружество, възложило строителството на същия голям енергиен проект.

Става дума за джип на обединението “Консорциум Аркад”, който построи продължението на газопровода “Турски поток” през България. Този автомобил се оказа в дома на говорителката на правителството на Бойко Борисов Севделина Арнаудова по време на обиск в четвъртък вечер, малко преди тя да бъде арестувана заедно с бившия премиер и бившия финансов министър.

Съпругът на Арнаудова Делян Димитров каза пред медиите, че това е неговата служебна кола. Той е член на ръководството на държавната газопреносна компания “Булгартрансгаз” - същата, която възложи строителството на “Турски поток” през 2019 г.

“Когато приключи проектът, който е жизненоважен за държавата, те ни дадоха техни коли, които бяха взели на лизинг, да ги ползваме”, каза Димитров пред Нова телевизия. “Имаме документи, дали са ни всичко. Не знам каква е тази бомба.”

Оказа се, че джипът не е само един. Досега е потвърдено за девет коли, дадени от “Акрад” на държавни институции и фирми - точно тези, които е трябвало да контролират строителството на газопровода. Освен “Булгартрансгаз”, коли от фирмата е получило и Министерството на околната среда и водите, потвърди настоящият екоминистър Борислав Сандов. Той каза, че министерството ще ги върне. Същото ще направи и “Булгартрансгаз”, съобщи дружеството за Свободна Европа.

Според предишните управляващи в това няма нищо нередно, а напротив, държавата печели. Сегашното правителство обаче говори за възможна корупция и конфликт на интереси.

Пет джипа за “Булгартрансгаз”

Досега е потвърдено за девет коли, дадени за безвъзмездно ползване от “Консорциум Аркад” на едно министерство и на едно държавно дружество.

Пет автомобила са предоставени на “Булгартрансгаз” - възложителя на строителството на продължението на “Турски поток” през България, чийто изпълнител е “Консорциум Аркад”.

Според информацията, получена от Свободна Европа от държавното дружество, предложението е дошло от “Аркад” в края на януари 2021 г. - малко след завършването на строителството на газопровода. Управителният съвет на “Булгартрансгаз” е одобрил идеята и на 3 февруари същата година дружеството е сключило с “Аркад” договор за предоставяне право на безвъзмездно ползване на пет автомобила с повишена проходимост (SUV).

Директорът на “Булгартрансгаз” Владимир Малинов каза пред Медиапул, че три от петте автомобила са били предоставени на териториалните поделения на дружеството, а два се ползват от централата на газовия оператор.

Един от двата е този Ленд Роувър Дискавъри, който е бил в дома на Севделина Арнаудова. Той е ползван от нейния съпруг Делян Димитров, потвърди самият той пред националните телевизии в петък.

Когато свърши проектът, дадоха ни да ползваме техни коли, които са на лизинг.
Делян Димитров

“Питаха ме какви коли имам. Казах две - една служебна и една лична. Слязоха, снимаха номера само на служебната. Казах, че ми е от фирмата, в която работя. След няма 20 минути излезе по медиите, че са намерили джип на “Аркад”, каза Димитров пред бТВ. “Когато свърши проектът, дадоха ни да ползваме техни коли, които са на лизинг.”

Димитров е член на Управителния съвет на “Булгартрансгаз”. Той беше назначен отново на тази позиция непосредствено преди края на управлението на третото правителство на Бойко Борисов.

Срокът на договора между “Булгартрансгаз” и “Консорциум Аркад” е до края на 2022 г. “Булгартрансгаз” посочи в отгвори до Свободна Европа, че на 18 март тази година - ден след ареста на Борисов и обиска в дома на Арнаудова - е прекратил договора с “Аркад” и е върнал автомобилите.

Четири джипа за екоминистерството

“Булгартрансгаз” обаче не е единствената държавна структура, която е получила безвъзмездно коли от строителя на продължението на “Турски поток” през България. Такива са получили и ръководствата на трите национални парка, които са под шапката на Министерството на околната среда и водите.

За пръв път това беше съобщено от Делян Димитров в петък, а по-късно същия ден настоящият вицепремиер и министър на околната среда Борислав Сандов потвърди информацията и разпореди проверка.

Сандов съобщи, че автомобилите, предоставени от “Аркад” на структури на екоминистерството, са четири - три пикапа Форд, модел Рейнджър, и един джип Ленд Роувър. Те са предоставени от “Аркад” на трите национални парка - “Рила”, “Пирин” и “Централен Балкан”, като последният е получил две коли - пикап и джип.

Пред Свободна Европа вицепремиерът потвърди тази информация и каза, че договорите са три и са сключени в един и същи ден - 10 февруари 2021 г., след координация с тогавашния екоминистър Емил Димитров.

Джипа на "Аркад", предоставен на екоминистерството
Джипа на "Аркад", предоставен на екоминистерството

Сандов каза, че в договорите има клауза, която забранява на страните да разкриват информация за него пред медиите. “Това е много странно. Аз не мога да разбера как нещо в договор с публична институция не подлежи на споделяне с медиите”, каза той.

По думите му още в деня на сключването на договорите джипът Ленд Роувър е предоставен на Националната служба за охрана (НСО) и след това е бил ползван от екоминистъра. През октомври, по време на второто служебно правителство, джипът се връща за ползване в екоминистерството. Сега колата е на паркинга на министерството.

Екоминистерството също планира да върне колите на “Акрад”, без да чака изтичането на договора в края на тази година.

“Смятам, че това е някаква прикрита форма на конфликт на интереси или купуване на спокойствие, или занижаване на контрола върху въпросната фирма”, каза Сандов пред Свободна Европа.

“Независимо че те са отдадени след приключване на проекта, буди подозрения въобще идеята за една фирма, която учудващо бързо и без почти никакви засилени форми на контрол, осъществи огромен проект като стойност.”

Без пари е, нищо не плащаш, след 2 години я връщаш.
Емил Димитров

Министърът на околната среда в третото правителство на ГЕРБ Емил Димитров каза пред Нова телевизия, че не вижда проблем в сделката, а напротив - смята, че тя е полезна за институцията.

“Без пари е, нищо не плащаш, след 2 години я връщаш”, каза той и добави, че ако беше останал още малко на власт “всичките щях да им ги взема", визирайки другите високопроходими коли на “Аркад”.

Има ли други коли

Делян Димитров каза в петък, че Изпълнителната агенция по горите също е получила коли от “Аркад”. Пред Свободна Европа обаче от институцията отрекоха.

“Изпълнителната агенция и нейните структури и специализирани териториални звена никога и по никакъв повод не са получавали за ползване нито по какъвто и друг ред автомобили на гореспоменатата фирма”, отговориха от агенцията на писмено запитване.

Според бившия екоминистър Емил Димитров “Консорциум Аркад” е купил 250 коли, докато е строил продължението на “Турски поток” през България. По думите му пред Нова телевизия 200 от тях са останали у фирмата, а 50 са оставени “на паркинг и на държавата да ги ползва”.

Свободна Европа попита пресслужбите на Министерския съвет и на Министерството на енергетиката дали разполагат с данни, че “Аркад” е предоставил коли за ползване и на други държавни структури, а оттам отговориха, че не разполагат с информация.

Изпратихме въпроси и на саудитската “Аркад”, но до редакционното приключване на текста не получихме отговори. Регистрираните в България дъщерни дружества нямат сайт, нито данни за контакт, посочени в Търговския регистър.

Има ли проблем

“Консорциум Аркад” е фирмата, която спечели обществената поръчка за изграждане на линейната част на газопровода “Турски поток” през България. Проектирането и изграждането на тръбата с дължина 474 км струваха 2,15 милиарда лева без ДДС, които бяха платени от държавния бюджет.

Договорът за изграждане на тръбата беше сключен между държавната газопреносна компания “Булгартрансгаз” и българското дружество на саудитската “Аркад”. После фирмата нае подизпълнители от Русия, Беларус и други държави, които са свършили част от работата и са получили част от парите. Става дума за два консорциума с руско участие, един с турско, един между фирми, регистрирани в Италия и Сърбия, както и компании от Беларус, Италия и Сърбия.

Газопроводът беше изграден за около година. През това време Министерството на околната среда и водите трябваше да контролира дали изпълнителите на проекта спазват всички изисквания за защита на природата. А проблеми не липсваха - най-известният случай е замърсяването на питейната вода на Плевен с тонове бетонит (материал, който се използва при подземното прекарване на тръбите).

Така се оказва, че “Консорциум Аркад” е предоставил за безвъзмездно ползване джипове на възложителя на обществената поръчка, която изпълнява, и на една от основните контролни институции.

“Много интересно как всички заинтересовани страни, които е трябвало да извършват контрол по изпълнението на този проект, изведнъж са се сдобили с високостойностни автомобили”, коментира началникът на кабинета на Кирил Петков Лена Бориславова в интервю за Нова телевизия в неделя.

“Абсолютно, това е конфликт на интереси.”

Няма безплатен обяд. Някой ги е дал тези джипове за нещо.
Кирил Петков

“Кой раздава така джипове, толкова скъпи автомобили, просто така”, каза премиерът Кирил Петков в понеделник пред журналисти. “Няма безплатен обяд. Някой ги е дал тези джипове за нещо.”

Вицепремиерът Борислав Сандов също смята, че има основания предоставянето на тези коли безвъзмездно на екоминистерството по времето на неговия предшественик на поста да се смята за проблем. Той каза пред Свободна Европа, че за нарушения при строителството на “Турски поток” екоминистерството е наложило санкции на стойност 12 000 лева на подизпълнителите и 2000 лева на “Булгартрансгаз”.

“Това са изключително минимални като мащаб [санкции]. И то за установени нарушения, някои от които са доста сериозни”, каза Сандов.

“Имам основания да смятам, че има занижен контрол, който е бил “закупен” под някаква форма, в случая чрез предоставяне за ползване на тези МПС”.

XS
SM
MD
LG