Връзки за достъпност

Извънредни новини

София е на дъното на европейска класация по безопасност за децата в градска среда


Деца играят футбол в столичното 22-о Средно езиково училище "Георги Раковски" (илюстративна снимка).
Деца играят футбол в столичното 22-о Средно езиково училище "Георги Раковски" (илюстративна снимка).

София е на последното 36-о място в престижно международно проучване, посветено на безопасното придвижване на деца в градска среда. На първите три места са френската столица Париж, най-големият нидерландски град Амстердам и белгийският Антверпен.

Изследването "Улици за децата, градове за всички" е дело на мрежата "Чисти градове" (Clean Cities Campaign), в която членуват 120 организации от 20 държави. Партньор от българска страна е екологичното сдружение "За Земята".

Пред месец в София и страната се проведоха серия масови протести с искания за ефективни мерки срещу смъртността по българските пътища. Повод стана смъртта на 12-годишната Сияна Попова. През есента 2023 г. подобно недоволство имаше заради трагичния инцидент с 15-годишния Филип Арсов, блъснат от пиян шофьор на пешеходна пътека в центъра на столицата.

Класацията е базирана на оценяване на три основни критерия, определени като ключови от Европейската обсерватория за пътна безопасност и съобразени с препоръките на УНИЦЕФ:

  • наличие на улици с ограничен трафик около училища;
  • обхват на улиците с ограничение на скоростта до 30 км/ч или по-малко;
  • защитеност на велосипедната инфраструктура.

Представянето на София по тези показатели е доста скромно. Тя получава около 27 пъти по-нисък резултат от средната оценка за останалите градове, включени в изследването и 3 пъти по-ниска спрямо 35-ото място в класацията.

Сред водещите места в Европа по безпасност за децата в градска среда са още Лондон, Милано, Торино, Лион. Заедно с първенците в изследването това са градовете, които в последните години демонстрират най-силен ангажимент за създаване на "училищни улици" с ограничен трафик и озеленяване.

За сравнение актуалните измервания на замърсяването с азотен диоксид от трафика в София показват, че в непосредствена близост до 8 от 9 училища въздухът е наднормено замърсен през цялата година, посочват от "За Земята".

На този фон в българската столица няма нито една улица с ограничен автомобилен трафик в близост до училище. По този показател тя е твърдо на последно място сред изследваните градове.

По останалите два показателя София заема предпоследното място. Почти половината от градовете са ограничили скоростта до 30 км/ч на поне 50% от пътната си мрежа. Само в 5 града по-малко от 10% от улиците имат това ограничение. София е с 2,9%.

Париж и Хелзинки са с най-добри резултати по критерия за безопасни велоалеи. Близо 50% веломрежите им отговарят на изискванията за безопасност. Общо в 7 от изследваните градове този дял е над 30%. В София едва 1,9% от велоалеите са безопасни. На последно място е Букурещ с 1%.

"За София, както и за други големи български градове, като Пловдив и Варна, тези препоръки са напълно адекватни и приложими. Въпросът опира до липсата на политическата воля и лидерство", коментира Драгомира Раева от "За Земята".

Според нея гражданите трябва да са по-твърди в изискването на "мерките, които да направят София безопасен и достъпен за придвижването на децата град".

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Форум

Най-ново видео

Как Румен Радев поиска референдум за еврото, срещу който уж беше против
please wait
  • Auto
  • 240p
  • 360p
  • 480p
  • 1080p
  • 720p

No media source currently available

0:00 2:36 0:00
  • Auto
  • 240p
  • 360p
  • 480p
  • 1080p
  • 720p
XS
SM
MD
LG