София е на последното 36-о място в престижно международно проучване, посветено на безопасното придвижване на деца в градска среда. На първите три места са френската столица Париж, най-големият нидерландски град Амстердам и белгийският Антверпен.
Изследването "Улици за децата, градове за всички" е дело на мрежата "Чисти градове" (Clean Cities Campaign), в която членуват 120 организации от 20 държави. Партньор от българска страна е екологичното сдружение "За Земята".
Пред месец в София и страната се проведоха серия масови протести с искания за ефективни мерки срещу смъртността по българските пътища. Повод стана смъртта на 12-годишната Сияна Попова. През есента 2023 г. подобно недоволство имаше заради трагичния инцидент с 15-годишния Филип Арсов, блъснат от пиян шофьор на пешеходна пътека в центъра на столицата.
Класацията е базирана на оценяване на три основни критерия, определени като ключови от Европейската обсерватория за пътна безопасност и съобразени с препоръките на УНИЦЕФ:
- наличие на улици с ограничен трафик около училища;
- обхват на улиците с ограничение на скоростта до 30 км/ч или по-малко;
- защитеност на велосипедната инфраструктура.
Представянето на София по тези показатели е доста скромно. Тя получава около 27 пъти по-нисък резултат от средната оценка за останалите градове, включени в изследването и 3 пъти по-ниска спрямо 35-ото място в класацията.
Сред водещите места в Европа по безпасност за децата в градска среда са още Лондон, Милано, Торино, Лион. Заедно с първенците в изследването това са градовете, които в последните години демонстрират най-силен ангажимент за създаване на "училищни улици" с ограничен трафик и озеленяване.
За сравнение актуалните измервания на замърсяването с азотен диоксид от трафика в София показват, че в непосредствена близост до 8 от 9 училища въздухът е наднормено замърсен през цялата година, посочват от "За Земята".
На този фон в българската столица няма нито една улица с ограничен автомобилен трафик в близост до училище. По този показател тя е твърдо на последно място сред изследваните градове.
По останалите два показателя София заема предпоследното място. Почти половината от градовете са ограничили скоростта до 30 км/ч на поне 50% от пътната си мрежа. Само в 5 града по-малко от 10% от улиците имат това ограничение. София е с 2,9%.
Париж и Хелзинки са с най-добри резултати по критерия за безопасни велоалеи. Близо 50% веломрежите им отговарят на изискванията за безопасност. Общо в 7 от изследваните градове този дял е над 30%. В София едва 1,9% от велоалеите са безопасни. На последно място е Букурещ с 1%.
"За София, както и за други големи български градове, като Пловдив и Варна, тези препоръки са напълно адекватни и приложими. Въпросът опира до липсата на политическата воля и лидерство", коментира Драгомира Раева от "За Земята".
Според нея гражданите трябва да са по-твърди в изискването на "мерките, които да направят София безопасен и достъпен за придвижването на децата град".
Форум