Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как паркоместа в София бяха сменени с велоалеи и това доведе до политически конфликт


Новата велоялея на бул. "Витоша" в София
Новата велоялея на бул. "Витоша" в София

Нови велоалеи, бус лента, по-малко места за паркиране. Нищо от това не изглежда като обещание за напрежение. Но в центъра на София стана друго - няколко паралелни конфликта изправиха граждани срещу община, опозиция срещу управляващи, кмет срещу кмет. Как се стигна дотук?

Нова организация на движението. Граждански протести. Политическа конфронтация. Кризисна комуникация. Намеса на съда - постфактум. Нови обещания. Така изглежда центърът на София вече повече от две седмици, а само след още три седмици предстоят избори - предсрочни за Народно събрание и редовни - за Европейския парламент. Кризата е локална, но отзвукът е силен.

Става въпрос за създаване на нови двупосочни велоалеи, които се свързват с други, които вече съществуват. Освен това се въвеждат три нови елемента - отделна лента за градския транспорт, който се движи по булевард “Патриарх Евтимий”, двупосочно движение по ул. "Фритьоф Нансен", нов начин на паркиране на бул. "Витоша"- обратно и косо. Новостите са за сметка на местата за паркиране в района и по-тесни платна за колите.

Промените са заложени в планове и стратегии от десетилетия, но по тях няма съгласие. Напрежението ескалира, след като Столичната община ги въведе изненадващото - по празниците и без много обяснения. Това ядоса живеещите в района. Така започна всичко.

Резултатът е няколко паралелни конфликта:

  • Живеещите в района срещу общината;
  • Всички партии в Столичния общински съвет срещу управляващата коалиция в София;
  • Районният кмет на община "Средец" срещу коалиционния партньор "Спаси София" и кмета на града Васил Терзиев;
  • МВР срещу Столичната община.

Столичната община се управлява от коалиция "Продължаваме промяната" - "Демократична България" - "Спаси София" (ПП-ДБ-СС) и кмета ѝ Васил Терзиев от ноември 2023 г. Основен опонент са бившите управляващи в София от ГЕРБ.

В четвъртък Административният съд в София спря реорганизацията на движението по жалба на неправителствена организация. Това обаче не изглежда да е край на сюжета - решението подлежи на обжалване, промените са вече въведени, общината засега не се отказва от тях.

Свободна Европа събра най-важното, което трябва да знаете.

Стар проект, нова криза

Промените в движението по трите ключови столични улици всъщност не са нови, а са дълго отлагани. Те са заложени в много планове и стратегически документи от 2007 г. насам.

С проекта постигаме баланс между всички участници в движението
Йорданка Фандъкова

Проектът е приет още преди 4 г., когато София се управляваше от ГЕРБ. Тогава кметицата Йорданка Фандъкова каза : “С проекта постигаме баланс между всички участници в движението”.

Това сега не пречи на общинските съветници от ГЕРБ да поведат политическата атака срещу новите управляващи на града заради въвеждането на същите тези промени в движението.

Целта на реорганизацията на движението - и преди, и сега, е да се намали автомобилният трафик в центъра, като градският транспорт и велоалеите станат негова алтернатива. Проблем с паркирането за живеещи в района обаче има отдавна, а нововъведенията орязват още паркоместа без да е намерена алтернатива и за тях.

Общината - в лицето на Васил Терзиев, признава един проблем и той е комуникационен. Тя казва, че не е обяснила добре на живеещите в централния район какво и защо прави. Сега обещава да се поправи и да чуе аргументите им.

Протестите на гражданите

Протестите започнаха рано в понеделник на 29 май - в навечерието на великденските празници, когато общината се зае с реорганизацията. Част от живеещите около столичния бул. „Патриарх Евтимий” блокираха за над 2 часа движението на ключовото кръстовище между булеварда и улица „Фритьоф Нансен”.

Недоволството идва основно заради намаляването на паркоместата в района. Според общината броят им сега е с 50 по-малко. Орязването им се налага заради въвеждането на двупосочно движение за коли по едната улица и новите велоалеи.

Хората казват, че проектът не е обсъден с тях. Смятат, че новата организация ще причини още повече задръствания, а оттам и по-мръсен въздух.

Асен Генов, който има популярен канал в YouTube, смята, че живеещите в района не са били информирани за новата организация. “Политикът работи не само за лайковете в социалната мрежа, а и за това неговите адресати - всички ние, гражданите, избирателите, да го разберем правилно", каза той пред Свободна Европа.

Според него в конкретния случай е имало неразбиране какво предстои да се случи, "независимо от иначе много активната кампания, която поддръжниците на тази идея правят в социалните мрежи".

Протест на граждани срещу новата организация на движението и намаляването на местата за паркиране на бул. "Патриарх Евтимий" в София.
Протест на граждани срещу новата организация на движението и намаляването на местата за паркиране на бул. "Патриарх Евтимий" в София.

На призиви от протестиращи движението да се върне в стария му вид, реагираха други граждани - организации, които се борят за условия за велосипедистите в София обявиха, че и те излизат на протест, ако новата схема на движение бъде отменена.

Все пак не всички от живеещите и работещите в района са против промените. "Сега е много по-безопасно и по-удобно за придвижване с колела. Що се отнася до паркирането - отдавна е невъзможно тук, така че за мен това не е толкова притеснително", каза Петър Андреев, който живее там, пред Свободна Европа.

Отговорът на общината

Васил Терзиев дълго мълчеше по темата, но в четвъртък обяви, че свиква работна група, кани всички страни, ще бъдат чути аргументите и обещава да се направи усилие ако има проблеми с новото движение, те да бъдат решени.

Преди това основни говорители от името на управляващите станаха съветници от "Спаси София". Един от тях е Стефан Спасов. Според него проектът показва посоката на развитие на София като "град за хората", но не наказва автомобилите. Прогнозира още, че хората ще свикнат бързо с промените: “Когато човек десет години държи чорапите в едно чекмедже и ги премести, в първите 10 дни не ги намира там, където ги търси. Така ще бъде и с организацията на бул. “Витоша” и “Патриарх Евтимий”, казва Спасов.

Реализацията на този проект е катарзис на нашето общество
Стефан Спасов, "Спаси София"

Той смята, че проблемите са предизвикани и от сблъсък на поколенията. “Реализацията на този проект е катарзис на нашето общество. Смятам, че този проект е сблъсък на поколения, сблъсък на разбирания за това как трябва да се развиваме, като град и една стъпка по-натам - като общество. Защото няма как да има повече пешеходци и велосипедисти, ако няма инфраструктура за тях”, коментира Спасов.

По думите му няма как да има повече пътници в градския транспорт, ако той не е бърз и удобен.

Стефан Спасов говори с протестиращите пред Столична община.
Стефан Спасов говори с протестиращите пред Столична община.
Никой не е глух, чуваме ги хората
Васил Терзиев

Терзиев отчете грешка в комуникацията гражданите и каза, че е можело тя да премине по различен начин."Никой не е глух, чуваме ги хората за паркоместата и търсим решения. Търсим къде да реализираме подземни паркинги, имаме няколко локации, но не може всичко да стане по едно и също време", каза кметът на София в миналия четвъртък.

Всички срещу ПП-ДБ-СС

Още в първите дни на протестите на място се появиха и съветници на ГЕРБ-СДС, БСП, ВМРО, ИТН и "Възраждане". Направиха го, за да се обявят против управлението на ПП-ДД-СС в София, взимайки повод от напрежението заради новата организация за движение в центъра. От ГЕРБ искаха оставки в администрацията на Терзиев.

Това се случва, въпреки че спорният проект е от времето, когато те управляваха София. Тогава са минали и повечето съгласувателни процедури за въвеждане на ново движение.

"Спаси София", които станаха основният обект и на политическата атака, и на недоволството на протестиращите, дадоха своя отговор, като почти повториха думите на Фандъкова отпреди 4 години за проекта. “Целта е ясна - да има справедливо разпределение на ограниченото градско пространство между всички социални групи”, каза Спасов пред Свободна Европа.

Обединените ад хок партийни групи извън ПП-ДБ-СС свикаха на 10 май извънредно заседание на постоянната комисия по транспорт към Столичния общински съвет (СОС). Комисията взе решение, че ще изиска становища от отговорните институции дали проектът не нарушава закони и на базата на тях евентуално ще иска новата организация да бъде отменена.

Ситуацията създаде разделителна линия и вътре в ПП-ДБ-СС. Районният кмет на "Средец" Трайчо Трайков, който също е избран от управляващата коалиция, се извини за начина, по който Столичната община реализира спортния стар проект.

Трайков не говори за "достойнствата и недостатъците на самия проект", а за това, че не е имало обществено обсъждане, не са взети предвид обоснованите предложения на гражданите и не са въведени работещи компенсаторни мерки. Той написа във фейсбук, че е внесен доклад, който да разреши на потърпевшите от орязването на паркоместата да паркират на платения паркинг до Националния стадион и на бул. "Витоша". "Но идеята беше всичко това да стане предварително", написа Трайков.

На заседанието на транспортната комисия той поиска "да се върне старото положение като преходен период, в който да бъдат въведени компенсаторните мерки". Предлага и да се обсъдят подобрения на този проект или да се направи алтернативен проект на движението в тази част от центъра на София.

МВР негодува, съдът се намеси

В темата се включи и служебният вътрешен министър Калин Стоянов. Той беше на поста и в редовния кабинет на ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ. ГЕРБ настояваше той да запази поста си и това стана причина това правителство да падне от власт. Стоянов се обяви против промените в движението в центъра. На 9 май министърът каза, че проектът е бил съгласуван с МВР "преди години".

Няколко дни по-късно от МВР заявиха, че не е съгласуван с тях, въпреки че е трябвало.

Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров (ПП-ДБ-СС), каза пред БТА, че представител на Столичната дирекция на МВР всъщност е подписал протокола за проекта. Петров добави, че темата се използва предизборно с политически цели.

В разгара на протести и спорове неправителствената организация "Европейският център за транспортни политики" даде на съд новата организация на движение в центъра на София. Мотивът им е, че не отговаря на законови разпоредби.

В четвъртък Административният съд на София реши, че трябва да бъдат преустановени действията по въвеждане на нова организация на движението по бул. "Витоша", бул. "Патриарх Евтимий" и "Проф. Фритьоф Нансен".

Магистратите смятат, че действията на Столичната община не се основават на административен акт или закон и "следва да бъдат преустановени незабавно".

Много от тези мерки обаче вече са въведени. Решението на съда подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в тридневен срок. По-късно през деня в петък кметът Васил Терзиев обяви във Фейсбук, че общината ще обжалва.

  • 16x9 Image

    Георги А. Ангелов

    Георги A. Ангелов е журналист в Свободна Европа от 2022 година. Кариерата си започва преди 20 години в смолянския вестник "Отзвук". След това работи в редица национални вестници. Бил е репортер в "Дневник", редактор в OFFNews.bg, автор и кореспондент в българската секция на Deutsche Welle (DW). 

Форум

XS
SM
MD
LG