GPS сигналът на самолета, с който пътуваше председателката на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен, изчезна непосредствено преди кацането му на летище „Пловдив“ в неделя.
Информацията се появи първо в чужди медии, а след това беше потвърдена от българското правителство и ЕК.
Покрай официалното потвърждаване обаче въпросите станаха повече. Никъде в официалното съобщение на българското правителство не се посочва Русия като заподозряна или отговорна за инцидента. Информацията за това дойде от Европейската комисия.
Руското правителство отрече да е замесено.
От страна на българските институции няма отговор на въпроса кой и откъде заглуши сигнала.
Премиерът Росен Желязков каза, че смущенията в сигнала са „странична последица“ от войната в Украйна и не са били насочени конкретно към самолета на Фон дер Лайен, и добави, че случаят няма да се разследва.
Свободна Европа изпрати въпроси до Министерския съвет и Министерството на транспорта два пъти. От пресцентъра на правителството дойде отговор, който препраща към изявлението на Желязков. От транспортното министерство не е получен отговор.
Но според експерти, с които Свободна Европа разговаря, случаят има белези на целенасочено действие.
Инцидентът се случи на фона на заявеното намерение на българското правителство за изграждане на поне два нови военни завода и процедурата за избор на председател на Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС).
Заради инцидента от опозицията поискаха оставката на временния шеф и предложен за титулярен ръководител на ДАНС Деньо Денев и спешно свикване на Комисията по контрол на службите.
Ролята на Русия
Информацията, че става дума за предполагаема руска намеса, идва от ЕК, която се позова на информация, предоставена ѝ от българските власти.
„Получихме информация от българските власти, че това [загрушаване на GPS сигнала] се дължи на явна намеса от страна на Русия“, каза говорител на ЕК в понеделник.
Така версията за ролята на Русия в инцидента със самолета на Фон дер Лайен стана официална. Информацията за руска намеса се появи първо във Файненшъл Таймс.
Но тя липсва в официално съобщение на българските власти.
Информация за това как и откъде Русия би могла да е предприела тези действия няма.
Премиерът Росен Желязков свърза случилото се с войната в Украйна и каза, че смущенията в сигнала не са били насочени конкретно към самолета на Фон дер Лайен.
„Част от начините за водене на съвременните войни включват т.нар. радиоелектронна война, която представлява умишлени смущения в радиочестотния спектър“, каза във вторник Желязков.
По думите му „тази интерференция не е таргетирана по отношение на един или друг въздухоплавателен обект“.
Проблемът със заглушаването на GPS сигнала в региона е факт, а случаите зачестяват, откакто Русия нахлу в Украйна през 2022 г.
Но според експерти, с които Свободна Европа разговаря, случаят има белези на целенасочена атака.
"Очевидно тези действия са политически мотивирани", каза военен експерт, с когото Свободна Европа разговаря. По думите му това е част от общата картина по посрещането на Фон дер Лайен.
В Сопот председателката на ЕК беше посрещната от протест на проруската партия „Възраждане“.
Как се заглушава GPS
Заглушаването на GPS сигнал не е трудно, казват експертите. Приемници на GPS има почти навсякъде – в телефоните, колите, корабите, самолетите, часовници, дронове и т.н.
Принципът е следният: GPS сателитите излъчват слаби радиосигнали на определени честоти. Съответният приемник улавя сигналите от поне 4 сателита и използва информацията за времето, за да изчисли координатите.
Какво прави заглушаването? Най-общо казано – излъчва по-силен сигнал на същите или близки честоти. По този начин "потапя" сигналите от сателитите.
Резултатът е, че приемникът не може да се свърже със сателитите и няма сигнал или дава грешни координати.
Заглушаване може да се прави с цел защита, но според експерти Русия все по-често атакува европейски държави по този начин, за да създава объркване и страх.
"Заглушаването не е технически трудно", казаха експертите, с които Свободна Европа разговаря. Според тях "тук [в Пловдив] заглушаването е правено целенасочено", а източникът на сигнала за заглушаване е бил близо до летището.
Те смятат, че той е "можело да бъде чут, локализиран, записан и намерен". В случая няма данни дали това е направено. Но изглежда няма и да бъде търсено.
"Ако е имало някакво заглушаване, то не може да бъде направено от външна територия", каза за Свободна Европа и бившият министър на отбраната Тодор Тагарев. Той каза, че в подобна ситуация "службите трябва да установят какво се е случило".
Премиерът Росен Желязков каза във вторник, че инцидентът няма да бъде разследван, защото "тези смущения не се водят нито хибридни, нито киберзаплахи.“
Проблемът със заглушаването на GPS в региона се наблюдава, след като Русия нападна Украйна през февруари 2022 г. Според българските институции няма проблеми за движението на самолетите над страната или с корабоплаването в Черно море, защото имат резервни системи за навигация и не се разчита само на GPS сигнал.
Форум