Шефове в Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) са принуждавали подчинените си да събират подкупи. Това каза вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов пред БНТ.
Думите му идват след случая с арестуваните двама вече бивши служители на ИААА за поискан подкуп от шофьори на камиони, превозвали техника за концерта на Роби Уилямс.
Случаят предизвика реакция и от премиера Росен Желязков, който заговори за пълна промяна в агенцията.
Във вторник Караджов каза, че има един случай на принуда от началници към подчинени да събират рушвети, данните по който могат да бъдат предаден на прокуратурата или Главнатата дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП), защото служителите са застанали с подписите си зад него.
"Започнаха да се охрабряват и нашите служители да разказват в писмен вид, с подписите си, къде техните началници ги натискат да събират, така да се каже, пари", каза Караджов.
По думите му в ИААА има "системна корупция", като в неговия мандат от 8 месеца са уволнени 7 души, за които е имало сигнали, че взимат рекет. Но тези случаи не са предадени на разследващите органи, тъй като подалите сигналите не са ги подписали, добави министърът.
В понеделник синдикалната организация на ИААА също говори за случаи на натиск от ръководството на агенцията към подчинени да вземат рушвети. Тя поиска оставката на цялото ръководство, по-високи заплати и обяви стачна готовност.
Според Караджов трябва да има един контролен орган на пътя - частта от ИААА, която контролира на пътя, да бъде преместена в МВР, където носят боди камери, за "да мине под общ контрол за предпазване от корупция".
За задължително използване на боди камери от служителите на ИААА се обяви и "Да, България". Във вторник партията внесе такъв законопроект и настоява той да бъде разгледан максимално бързо от парламента, защото "усещането за корупция", както в ГЕРБ наричат поголовната корупция в България, трябва да бъде пресичано категорично, докато се превърне в усещане за нормална европейска държава".
Пред медиите премиерът Росен Желязков каза, че в агенцията се готви реформа, която цели "затягане на корупцията".
"Отдавна се говори за единен контролен орган на пътя. Крайно време е да се случи", каза Желязков.
От години контролните органи по пътища, но също и други звена от държавните и общински администрации, държавни дружества, както и представители на политическата класа са обвинявани в системна корупция, но осъдителни присъди срещу подобни нарушения са рядкост.
Форум