Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Една печатница за пари". МВР вече отнема повече контролни точки за нарушения на пътя


Пътни полицаи по време на рутинна проверка в Бургас (снимката е илюстративна).
Пътни полицаи по време на рутинна проверка в Бургас (снимката е илюстративна).

Полицията вече ще отнема повече контролни точки за почти всяко нарушение на пътя. Мярката е част от усилията на МВР да ограничи катастрофите. Въпреки опасенията, че поредното завишаване на санкциите ще увеличи и корупцията обаче, нови мерки срещу нея не се предвиждат, защото "няма необходимост".

Помните ли, че миналата година по това време администрацията планираше да премахне т.нар. син талон към шофьорските книжки, който показва колко контролни точки има притежателят му?

Той трябваше да стане първият книжен документ, който официално да отпадне, тъй като броят на контролните точки може да бъде проверяван онлайн.

След това правителството на Кирил Петков обаче падна от власт, а малко по-късно МВР започна дълга акция срещу шофьорите рецидивисти, провокирана от смъртоносната катастрофа до столичния хотел “Хемус”. Така, вместо синият талон да бъде премахнат, накрая се оказа, че той ще да бъде използван за поредно увеличаване на санкциите на пътя.

От 28 март пътните полицаи ще отнемат повече контролни точки от шофьорите за почти всяко нарушение. Това предвиждат промени в наредбата за контролните точки, прокарани от МВР и подписани от служебния вътрешен министър Иван Демерджиев.

Въпреки че по време на публичното обсъждане на проекта бяха изразени опасения, че новите санкции ще увеличат корупционния риск сред пътните полицаи, министерството така и не предвиди реципрочни нови мерки срещу взимането на подкупи на пътя.

А обяснението дойде преди ден при представянето на новата наредба: “Мерките и сега са достатъчно завишени, така че няма необходимост от нови мерки.”

Колко точки ще се отнемат и за какво

Основната идея е лишаването на от шофьорска книжка да става още по-лесно чрез загуба на контролни точки. Една от най-строгите нови санкции предвижда при превишаване на максималната скорост в населено място с 50 км/ч да се отнемат 18 точки. А при повторно такова нарушение последствията стават още по-тежки - 21 точки.

Така се получава, че ако бъдете засечени с поне 50 км/ч над разрешеното, може да загубите всичките си 39 точки от талона само в рамките на няколко километра. При този сценарий шофьорската ви книжка се отнема и трябва да положите нов изпит, за да си я възстановите.

Най-много се увеличават и санкциите в точки при шофиране след употреба на алкохол, неправилно изпреварване и движение в насрещното платно. Вместо досегашните 10 контролни точки, за тези нарушения вече ще се отнемат по 15 точки.

15 точки ще загубите и при отказ да бъдете тестван за алкохол и наркотици с дрегер, а 12 точки - ако бъдете хванати да шофирате със съдържание на алкохол между 0,8 и 1,2 промила.

За движение в аварийната лента и за управление на неизправен автомобил санкцията вече е 10 точки, а за използване на мобилен телефон без hands free по време на шофиране - 8 точки.

"По-големи корупционни практики"

Новите санкции влизат в сила въпреки критиките, изразени от Българското обединение на шофьорите и Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. И от двете организации изразиха опасения, че тези мерки отново ще зависят предимно от субективната преценка на пътните и полицаи и така ще увеличат корупционния риск, вместо да ограничат катастрофите.

От шофьорското обединение изпратиха свое официално становище до МВР при публичното обсъждане на промените в наредбата, но то не беше взето предвид при окончателното приемане на промените.

“В предложенията за промени се дава голяма роля на субективната оценка на контролните органи, което може единствено, да генерира по-големи корупционни практики, особено след като се базираме на фактите от последната година, от които е видно, че служителите на МВР са покровителствали големи нарушители на законите”, се казваше в становището.

Миналата година ръководството на вътрешното министерство смени началниците на седем от общо деветте полицейски управления в София, след като се оказа, че подсъдимият за катастрофата до хотел “Хемус” Георги Семерджиев е бил покровителстван от високо ниво.

"Кой ще преценява?"

“Какво означава техническа изправност на автомобила, която застрашава движението? Полицаят ли е техническото лице, което да каже, че даден автомобил е опасен? Той има ли инженерно или техническо образование? Кой ще преценява кое изпреварване е рисково и кое не е?”

Тези въпроси постави пред Свободна Европа председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов.

Според него лошата организация на движението на много места в България ще даде възможност за отнемането на много шофьорски книжки, а оттам и за увеличаването на “хранилките на пътя”.

“На Околовръстния път има 4 или 5 капана, при които има скорост от 40 км/ч, която никой не я спазва, защото така е организирано движението, че няма как тази скорост да се спазва. Там става една печатница за пари. Това означава, че за 5 километра, на вас ви взимат тези 39 точки”, каза Иванов пред БНР, давайки за пример отсечка в района на Владая, където ограничението на няколко места пада рязко от 90 на 40 км/ч.

Друг проблем е санкцията за движение в аварийната лента, тъй като законът всъщност позволява това при определени условия.

“Преди няколко години едни депутати вкараха тъпата формулировка, че можете да се движите в лентата за аварийно спиране, когато имате проблем с автомобила или здравословен проблем на водача или пасажера. С какъв метод ще се установи дали ми е паднало кръвното или ми се е развалил климатика и в колата е станала непоносима жега”, попита риторично Иванов пред Свободна Европа.

"Взимаме нещата основно в наши ръце"

Засега от МВР не отговарят на нито един от тези въпроси. Главният инспектор Лъчезар Близнаков от отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” мотивира пред медиите в понеделник по-високите санкции с обяснението, че те са за “нарушенията, водещи до висок пътно-транспортен травматизъм по пътищата на страната”.

Гл. инсп. Лъчезар Близнаков
Гл. инсп. Лъчезар Близнаков

“В последно време сме свидетели на все по-завишен контрол, по-стриктни действия от наша страна, но резултатът и ефектът не ни удовлетворяват в голяма степен”, каза още пътният полицай, обобщавайки, че “очевидно не може да се разчита само на общественото разбиране и на самосъзнанието - затова взимаме нещата основно в наши ръце”.

На въпрос на Свободна Европа дали МВР все пак не обмисля и някакви нови мерки за контрол на служителите си - заради опасенията, че по-строгите санкции ще увеличат корупцията сред тях, той отговори, че не познава друга институция, която “да се бори повече с корупцията” от вътрешното министерство .

“Мерките и сега са достатъчно завишени, така че няма необходимост от нови мерки. Знаете, че всички проверки на пътя се извършват в обхвата на видеонаблюдение, отделно от това се работи по сигнали постоянно. Няма случай за подкуп, който да ни е известен и ние да не сме работили по него да сме се опитали да го докажем.”

  • 16x9 Image

    Борис Митов

    Борис Митов е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Има над 15 години опит като съдебно-криминален репортер. Следил е работата на службите за сигурност и съдебната система в различни медии, сред които БТА, "Сега" и "Медиапул".

XS
SM
MD
LG