Манипулации в платформата ТикТок (TikTok) влияят на изборите в България, а сред партиите с най-големи мрежи в платформата са тези с проруски и антиевропейски позиции.
Това е един от изводите на доклад, изготвен от базираната в Брюксел неправителствена организация Balkan Free Media Initiative (BFMI) и българската компания за медиен мониторинг Sensika Technologies. Той се представя в Брюксел във вторник и беше предоставен на Свободна Европа.
Докладът описва мащаба и тактиките на манипулация, която влияе пряко върху изборните процеси в три държави – България, Румъния и Косово. Той идва в контекста на нарастваща подкрепа за популистки партии в Европа, която според авторите се подкрепя пропагандни и дезинформационни кампании, водени основно от Русия.
През 2024 г. Конституционният съд на Румъния отмени президентските избори след като службите в страната казаха, че тя е била обект на „агресивни хибридни руски атаки“ преди вота и че водещият кандидат Калин Джорджеску е бил масово промотиран в ТикТок чрез координирани профили, алгоритми за препоръчване и платена реклама.
Впоследствие Джорждеску получи обвинения и не беше допуснат да се яви отново на избори, а вторият вот за президент беше спечелен от прозападния кандидат Никушор Дан.
В България авторите на доклада не са наблюдавали такава единична кампания и отбелязват, че информационните заплахи в страната са „по-постоянни и разпръснати“.
В страната действа „икономически мотивирана система за алгоритмична манипулация“, се посочва в доклада. Изградена е инфраструктура от профили в социални мрежи и свързани уебсайтове, които успешно влияят на алгоритмите и формират обществено мнение.
Кои партии имат най-големи мрежи в ТикТок
С помощта на данните на Sensika, изследването картографира TikTok мрежите на водещи политически партии. Анализът показва координирана екосистема, която надхвърля рамките на органичната политическа активност.
Всички парламентарно представени партии имат присъствие в ТикТок, но авторите са открили, че партии с популистки или екстремистки послания са най-активни в платформата и имат целенасочени стратегии.
Партии като парламентарно представените МЕЧ, „Величие“ и „Възраждане“ имат най-големите мрежи от профили, свързани с официалните им страници. Те използват предимно проруски, анти-ЕС и анти-НАТО дезинформационни наративи във видеоклиповете си.
Тези партии използват официални акаунти, инфлуенсъри, фен страници и анонимни канали, допълнително подсилени чрез платформите Фейсбук, Телеграм, Ютюб и уебсайтове. В случая на Величие са установени над 36 сайта, представящи се като местни медии или свързани с „Исторически парк“.
„Данните сочат редица сигнали за възможна манипулация на ТикТок алгоритмите. Целта е да се осигури максимален обхват на съдържание с политически характер, което често съдържа подвеждаща информация или директни атаки срещу опоненти“, пише в прессъобщението на авторите.
Сред индикаторите за манипулация, които авторите изброяват, са внезапни скокове в гледанията, масово препубликуване на идентични видеа, често от потребители, които обичайно публикуват лайфстайл съдържание. Други признаци включват аномалии в ангажираността, коментари от географски нелогични региони, както и еднотипни, често обидни или клеветнически изказвания. Наблюдават се и видеа с необичайно високи гледания, но с ниска ангажираност – знак за използване на фалшиви потребители или платени услуги за симулация на гледаемост.
В доклада се посочва, че в много случаи се заобикаля забраната за политическа агитация. Един от методите е чрез използване на профили, които на пръв поглед не изглеждат свързани с партиите.
Като пример се посочва акаунтът @prodajnipoliticivpandiza („продажни политици в пандиза“), който използва генерирана от изкуствен интелект профилна снимка, няма белези на автентичен профил и е регистриран в Лондон, където регулациите на ЕС на важат. Този профил публикува съдържание, което промотира МЕЧ и лидера ѝ, без то да е маркирано като политическа реклама.
Видеата на този профил имат стотици хиляди преглеждания, но ниска ангажираност, и се забелязват синхронизирани коментари от едни и същи профили.
Партиите от управляващата коалиция, като ГЕРБ, или опозиционната прозападна ПП-ДБ, изглежда имат значително по-малки мрежи в ТикТок в сравнение с проруските партии и в резултат на това и значително по-малък обхват, пише в доклада.
Изследователите идентифицират и наличието на скрит пазар извън ТикТок, където инфлуенсъри получават възнаграждения за препубликуване на видеа и интервюта с политици – модел, подобен на разкрития по случая с Джорджеску.
Според доклада над 45% от румънците и 35% от българите използват ТикТок, което прави платформата съществен инструмент в политическата комуникация в региона.
Според данни на ТикТок, между юли и декември 2024 г. в България са премахнати 423 060 фалшиви акаунта, които са имали общо 188 995 последователи. Към този момент общият брой потребители в страната възлиза на около 2,8 милиона.
Форум