Евгения Тасева е пред сградата на Столичната община, за да подкрепи кмета Васил Терзиев. От близо седмица той е обвиняван от синдикати и политици за транспортната блокада в София. Но според Тасева блокадата е всъщност акция на политическите противници на Терзиев.
„Бяха решили да направят нещо, наново да покажат, че Терзиев не става за нищо. Само че пресолиха манджата. Много софиянци са против този протест“, каза Тасева пред Свободна Европа.
Тасева е сред стотиците, които се събраха на демонстрация в подкрепа на Терзиев в понеделник вечерта. Тя се провед под надслов „Подкрепа за кмета на София срещу мафията“. На място имаше хора с плакати с надписи „Подкрепа за Терзиев“, „С теб сме, кмете“, „София не е заложник“. По-късно демонстрацията прерасна в шествие по ул. „Московска“ в посока площад „Желю Желев“ и с крайна точка – сградата на президентството.
Поводът за всичко това беше блокадата на градския транспорт в София, която продължи шест дни. Тя започна миналата сряда по инициатива на синдикатите КТ „Подкрепа“ и КНСБ, които настояваха за увеличение на заплатите на работещите в столичния градски транспорт.
Представители както на синдикатите, така и на политически партии като ГЕРБ и БСП, обвиниха Терзиев от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) за транспортната блокада. Но всъщност не той управлява общинските транспортни фирми, а хора, назначени от партиите, които подкрепят стачката.
В понеделник премиерът Росен Желязков от ГЕРБ изненадващо съобщи, че кабинетът ще отпусне допълнителни средства в размер на 15 млн. лева към субсидията за градския транспорт на София за 2025 г. В края на деня три комисии в Столичния общински съвет (СОС) решиха да използват тези пари, за да увеличат с по 300 лева основните заплати на всички служители в столичния транспорт. Това беше и искането на работещите там.
Веднага след решението синдикатите обявиха, че слагат край на блокадата.
Тасева, която участва в демонстрацията в подкрепа на Терзиев, е несъгласна с решението на правителството.
„Първо сме тук, за да подкрепим кмета, когото сме си избрали – за голям гняв на някои хора. И второ, сме тук заради тези, които ни окрадоха, които си бъркат в джоба и вадят по 15 милиона, за да раздават и да спрат този протест“, каза тя и добави:
„Омръзна ни да ни лъжат, да ни правят на идиоти, да си мислят, че тук само кретени живеят в тази държава, които те могат да управляват както искат. Не, не могат.“
Николай Николов също е против кабинетът да отпусне пари за столичния транспорт от националния бюджет.
„Днес [лидерът на ГЕРБ Бойко] Борисов даде от нашите пари за това да си купи още гласове и парализира София с платените си агенти в СОС“, каза той.
Терзиев беше атакуван от общински съветници и министри от ГЕРБ и БСП, както и от санкционирания за корупция лидер на „ДПС – Ново начало“ Делян Пеевски, който подкрепя много от ключовите предложения на управляващото мнозинство. Миналата седмица лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че софиянци трябва „да си изстрадат промяната“.
„Не желая да страдам повече за нищо. Ще страдам само с цел“, каза Бистра Чорбаджийска, която също присъстваше на демонстрацията в понеделник.
Според нея блокадата на транспорта в София е част от политическа атака срещу кмета от партиите, които управляват на национално ниво.
„От партиите на статуквото, които в момента имат управление – ГЕРБ и ДПС с придружните им – срещу хората, които се борят наистина за някаква промяна“, каза още тя.
Друг от присъстващите – Станислав Сираков, видя в блокадата на градския транспорт опит за „изнудване“ на кмета.
„[Аз съм тук] против изнудването“, каза той. „Не е това начинът.“
Принципал на транспортните дружества в София е не кметът, а Столичният общински съвет (СОС). В него доминира т.нар. икономическо мнозинство на ГЕРБ, БСП и ИТН, които управляват и на национално ниво. Миналата година шефовете на тези фирми бяха сменени с гласовете на съветниците от ГЕРБ, БСП и ИТН и при несъгласие на ПП-ДБ и „Спаси София“.
До момента ръководителите на въпросните дружества не са коментирали случващото се. На този фон ГЕРБ и БСП подкрепиха протестите и обвиниха Терзиев в бездействие и некомпетентност. ПП-ДБ каза, че блокадата на града е политическа акция.
На демонстрацията в подкрепа на Терзиев присъстваха съпредседателите на „Да, България“ и депутати от ПП-ДБ Божидар Божанов и Ивайло Мирчев, както и съпредседателят на ПП Кирил Петков. Появи се и Терзиев.
„Нашата битка е доста тежка, доста мръсна и доста самотна, затова ви благодаря, че сте тук“, каза той пред събралите се хора.
По-рано той определи решението на кабинета за допълнителните средства за транспорта като пример за „краткосрочни и сакати мерки“.
През последните дни Терзиев проведе редица срещи със синдикатите, а в понеделник и с премиера Желязков, но не беше постигнато съгласие за увеличение на заплатите в транспорта.
Заплатите на работещите в столичния градски транспорт последно бяха увеличени в края на 2024 г. Тогава след протестни действия се договори увеличение от 15%, както и създаването на бонус система.
Форум