След "Томас Кук", българският му партньор "Астрал Холидейз" също фалира

„Астрал Холидейз“ беше основен партньор в България на „Томас Кук“ от 2013 г.

Един от най-големите туроператори у нас „Астрал Холидейз“ обяви фалит след 24 години на пазара. Това се случи две седмици след като британският туроператор „Томас Кук“ изпадна в несъстоятелност.

„Астрал Холидейз“ беше основен партньор в България на „Томас Кук“ от 2013 г. Фирмата работеше като представител на британския туроператор за страната и едновременно с това организираше почивки на българи в чужбина.

„С огромно съжаление и разочарование, искаме да Ви съобщим, че се налага да прекратим дейността и да започнем процедура по обявяване в несъстоятелност на „Астрал Холидейз Интернешънъл“ АД от 07.10.2019 г. след почти 24 години присъствие на туристическия пазар и въпреки неимоверните усилия на ръководството и служителите“, се казва в съобщение, публикувано на сайта на туроператора, в което се посочва още, че „причините за фалита са комплексни“.

Вижте също "Няма да платят. Това е страшното". Българските хотели очакват да загубят 100 млн. лв. заради "Томас Кук"

От компанията уверяват, че почивките на клиентите им, които в момента са зад граница, са изцяло платени и не се очаква хората да имат проблем при полетите, настаняването в хотели или други туристически услуги.

Клиентите с бъдещи пътувания, които са вече платени, ще бъдат лично уведомени от служители на „АСТРАЛ Холидейз Интернешънъл“ АД, се казва в съобщението на сайта на фирмата. Клиентите, които са закупили само самолитни билети, също ще осъществят своите пътувания, тъй като те вече са платени от туроператора.

Хората, внесли депозити или платили изцяло своите бъдещи организирани пътувания, за които „Астрал Холидейз“ не е платил на партньор или доставчик, ще бъдат обезщетени, както следва по закон. Плащанията са гарантирани със застраховка „Отговорност на туроператора“, сключена между „Астрал Холидейз Интернешънъл“ АД и ЗК „Уника“, с покритие 700 000 лв.

Туроператорът не отговаряше на посочените телефони за контакт. На сайта е посочен имейл за запитвания от клиенти.

Приходите на компанията намаляват през последните години, но до 2019 г. тя работи на печалба. За 2018 г. те са били за 31.2 млн. лв., а чистата печалба - 230 хил. лв. Това е спад спрямо предходните 2016 и 2017 г., припомня „Капитал“. Макар да не е ясно какво е съотношението на приходите от различни дейности, вероятно огромната част от тях идват от обслужването на чуждите туристи, които идваха през „Томас Кук“ и дъщерните му дружества в България.

"Томас Кук" има значителни задължения към български хотелиери. Съгласно договорите плащането се извършва 60 дни след реализиране на самото пътуване и това означава, че има висящи плащания към български хотели за юли и август, стана ясно след фалита на туроператора. Очаква се загубите за туристическия бранш у нас да бъдат десетки милиони левове.

От Министерството на туризма съобщиха, че се поддържа непрекъсната връзка с ръководството на „Астрал Холидейз“. Проведе се и среща между ресорния министър Николина Ангелкова, представители на компанията и на застрахователя „Уника“.

След нея беше съобщено, че застрахователят ще плати възможно най-скоро на клиентите на туроператора, които предстои да заминат в близките дни.

Потърпевшите могат да кандидатстват за обезщетение чрез сайта на "Уника", чрез единния й телефон, както и в офисите на застрахователя и на "Астрал холидейз", стана ясно още на пресконференцията.