"Няма защо да се разследва" загубата на GPS сигнал при кацането на самолета на Фон дер Лайен, каза Желязков

Росен Желязков

„Няма защо да се разследва“ инцидентът със самолета на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в България в неделя, каза премиерът Росен Желязков в отговор на въпрос дали българските власти проверяват случая.

В понеделник стана ясно, че GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив са били нарушени и това е принудило самолета, в който е пътувала Фон дер Лайен на път за България, да кацне без GPS навигация.

Говорител на Европейската комисия (ЕК) каза, че от българските власти е получена информация за „руска намеса“, която е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив.

Свободна Европа получи потвърждение за случая и от „Ръководство въздушно движение“ (РВД). От там казаха, че се „забелязва зачестяване на случаите на изчезване на GPS сигнала след началото на войната срещу Украйна“.

Свободна Европа попита в понеделник Министерския съвет и Министерството на транспорта дали по случая се води разследване. От пресцентъра на правителството дойде отговор във вторник, който препраща към изявлението на Желязков.

Вижте също Оставка в ДАНС и изслушване на Желязков. Какви са исканията след новината за руски саботаж срещу самолета на Фон дер Лайен

Желязков коментира темата пред журналисти в Бургас. В отговор на въпрос дали се води разследване, той каза:

„Няма защо да се разследва, защото тези смущения не се водят нито хибридни, нито киберзаплахи.“

Той определи случилото се като „една от страничните, но немаловажни последици“ от войната в Украйна.

„Част от начините за водене на съвременните войни включват т.нар. радиоелектронна война, която представлява умишлени смущения в радиочестотния спектър“, каза Желязков и добави, че тези смущения засягат големи територии.

Той каза още, че „тази интерференция не е таргетирана по отношение на един или друг въздухоплавателен обект“.

По думите на Желязков РВД е изпълнило протокола за такива ситуации, който предвижда в такива случаи да се премине към друг вид навигиране.

Българските институции до момента не дават повече подробности за случая от неделя. Няма отговор на какво се основава твърдението на българските влaсти пред Европейската комисия, че става дума за „руска намеса“, нито защо това твърдение отсъства от официалните съобщения на институциите в България.

Липсва информация дали подобни смущения са се случвали и друг път на летището в Пловдив или други български летища. Имало е съобщения за подобни инциденти в Черно море.

Новината, че предполагаема руска намеса е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив и е принудила самолета на Фон дер Лайен да кацне без GPS навигация, беше съобщена първо от Файненшъл Таймс в понеделник.

По-късно пресслужбата на българското правителство изпрати съобщение, в което потвърди, че GPS сигналът е бил заглушен по време на кацането на самолета на Фон дер Лайен. В съобщението обаче липсваше информацията, че става дума за предполагаема руска операция, каквато беше цитирана от ЕК.

От комисията казаха, че са получили информация от българските власти за „руска намеса“.

Вижте също Може да не е нарочно, но "да бъде много опасно". Русия ли заглушава GPS сигнала на българска територия

Така нареченото заглушаване и подправяне на GPS сигнала, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често се използва от страни като Русия като средство за нарушаване на цивилни процеси, отбеляза Файненшъл Таймс.

Инцидентите със заглушаване на GPS сигнали са се увеличили значително през последните години, засягайки самолети, лодки и цивилни, които използват услугата за ежедневна навигация.

Вижте също Как един кораб до Крим се блъсна в кораб на 600 километра от него