Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Защо го правят?" Големи фирми заемат позиции по обществени теми


Марина Стефанова, председател на Българската асоциация на КСО (корпоративна социална отговорност) специалистите.
Марина Стефанова, председател на Българската асоциация на КСО (корпоративна социална отговорност) специалистите.

През октомври 2018 г., в разгара на протеста на майките на деца с увреждания под надслов „Системата ни убива“, тогавашният вицепремиер Валери Симеонов нарече участниците в него „група кресливи жени, които спекулираха с децата си“. Това изказване предизвика остра реакция и до искане на майките за незабавната оставка на Симеонов. Няколко дни по-късно изпълнителният директор и член на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) Евгени Иванов защити лидера на НФСБ и определи протестиращите за оставката му майки като „хунта“. По време на пресконференция в Министерския съвет той дори отправи закана, че работодателите могат да изкарат 20 хиляди души по улиците в подкрепа на вицепремиера.

"Ценности и приоритети"

Тогава обаче се случи нещо, което може би никой, дори председателят на КРИБ Кирил Домусчиев, не е очаквал. Компанията „Лидл“, която е член на организацията, зае позиция срещу изказването на Евгени Иванов. „Дори в най-тежки и сериозни обществени дискусии не сме подкрепяли конфронтацията, а по-скоро винаги сме се старали - доколкото можем - да помогнем, вместо да се дистанцираме от социалните проблеми в обществото. Тези наши ценности и приоритети са ясно изразени и могат да бъдат проследени във всеки аспект от дейността на "Лидл България", включително чрез социално отговорните ни инициативи“. Компанията обяви също, че общата позиция на КРИБ не е била консултирана с тях. По-късно към "Лидл" се присъедини и застрахователното дружество "Дженерали", също член на КРИБ.

Голяма компания зае позиция и по друга широко обсъждана тема – ратифицирането на Конвенцията на Съвета на Европа за превенция и борба с насилието над жени и домашното насилие, станала известна като Истанбулска конвенция. Политиците се потопиха в спорове за това дали съществува или не трети пол, какви са „традиционните български ценности“, а в Пловдив думата „джендър“ дори бе обявена от съда за обида. Още през февруари 2018 г. обаче “Avon България" подкрепи ретифицирането на конвенцията. „В над 135-годишната история на Avon, мисията ни винаги е била да се борим за благополучието, щастието и здравето на жените и да им осигурим възможността да бъдат независими, приемайки ролите, които сами избират за себе си“, казаха тогава от компанията.

"Защо го правят?"

Някои биха се запитали защо му е на бизнеса да прави това. "Правят си реклама", биха отговорили други. Отговорът обаче не е толкова прост. "Бизнесът става все по-активен по социални въпроси, тъй като осъзнава своята роля като градивна сила. Бизнесите решават проблеми – понякога своите, но все по-често и проблемите в обществото, в което работят", обяснява Марина Стефанова, която е председател на Българската асоциация на КСО (корпоративна социална отговорност) специалистите.

В България вече има повече от 100 примера на успешни партньорства между бизнес и неправителствени организации или училища и университети. Правят го както най-големите компании, така и по-малките фирми. "Роля в тази промяна играят изискванията и на служителите, и на крайните потребители. Не всички потребители обаче виждат връзката между тяхното поведение и поведението на фирмите", допълва Стефанова. Става дума за информираността на избора, който потребителите правят всеки ден - да купят или да не купят даден продукт. "​Ако ценностите на фирмата съвпадат с ценностите, изповядвани от потребителите, то много по-бързо и силно ще бъде усетен ефектът от прилаганите социални и екологични политики и инвестициите в тях", твърди Марина Стефанова.

Големите работодатели в България постепено интегрират Глобалните цели на ООН за устойчиво развитие в своите планове и политики. Корпоративната социална отговорност помага не само на обществото, но и на самите фирми. Данни от проучване сред най-големите 300 работодатели в България показва, че 97 % от фирмите, които интегрират КСО в своите стратегии за развитие и политики, отчитат подобряване на иновациите, конкурентоспособността, позиционирането на пазара, както и подобряване на възможностите за набиране, развитие и запазване на персонала.

  • 16x9 Image

    Николай Лавчиев

    Николай Лавчиев е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Учил е социология, журналистика и спортен мениджмънт. Интересува се от международна политика, енергетика и промените в съвременните общества.

XS
SM
MD
LG