Връзки за достъпност

Извънредни новини

Журналисти на Радио Свободна Европа протестираха срещу "унищожаването на независимостта" на медията


Централата на Радио Свободна Европа / Радио Свобода (RFERL) в Прага.

Журналистите, оглавяващи 23 езикови служби на Радио Свободна Европа / Радио Свобода (RFERL), изпратиха протестно писмо до ръководителя на агенцията, която наблюдава дейността на медията. Те го обвиняват в “безпрецедентно отклонение” от двупартийните стандарти и в “унищожаване на независимостта на самата новинарска организация, която [му] е поверена, за да я брани”.

Документът обвинява ръководителя на Американската агенция за глобални медии (USAGM) Майкъл Пак, който беше номиниран от президента на САЩ Доналд Тръмп и през юни беше одобрен за поста от контролирания от републиканците Сенат. В текста се казва, че “в 12 без 5 [той] е предприел действия, с които да осигури контрол над RFERL от страна на една политическа партия на САЩ” и че е направил това точно преди клетвата на избрания за президент демократ Джо Байдън.

Писмото е изпратено на 30 декември и е подписано от 7-членния редакционен съвет на RFERL, както и от мнозинството директори на езиковите служби на медията. Документът е изпратен до самия Майкъл Пак, както и до лидерите в Конгреса на САЩ, до депутати и от двете партии, и до ръководителя на екипа на Джо Байдън, завеждащ преминаването към ново управление на USAGM.

В коментар за CNBC Пак определи писмото като “пълно с неточности”.

“Не е имало опити да се “компрометира свободата [на медията] чрез политическо влияние”, каза ръководителят на USAGM. “Обратното, всички действия, които съм предприемал, са били основани на възложената ми от Конгреса отговорност и на ангажимента ми да изпълня мисията на USAGM”, каза още той.

В последните седмици Байдън и неговият екип за прехода към ново управление на USAGM, ръководен от Ричард Стенджъл, казаха, че изцяло ще преразгледат действията на Пак и дадоха индикации, че могат да го сменят. Засега остава неясно дали персоналните назначения или други действия, предприети от Пак, могат лесно да бъдат преобърнати.

През ноември федерален съд на САЩ реши, че Пак е действал неправилно по отношение на новинарско съдържание и редакционно ръководство в международните медии, наблюдавани от агенцията му. Съдебното решение го задължи да прекрати намесата в тези области.

Писмото от RFERL идва по-малко от две седмици след като Пак назначи бившия журналист от “Гласът на Америка” (VOA) Тед Липиен за президент на RFERL и извърши други назначения на ключови места в различни медии с държавно финансиране.

В текста се казва, че Пак е преразгледал договора с RFERL, като е включил в него клаузи, които “анулират” финансовата независимост на медията и “бетонират назначени от [него] хора както в RFERL, така и в борда на директорите за период от две години”.

Авторите твърдят, че подобни действия се разминават със законово установената процедура по назначенията и представляват “точно онзи вид политическо маневриране на властите, което RFERL редовно наблюдава в места като Русия, Унгария и Таджикистан”.

В писмото се напомня, че около 1000 журналисти на RFERL са подложени на тормоз в Русия покрай местното законодателство за “чуждестранните агенти” или са арестувани или преследвани на други места по света. Само през тази година загинаха петима журналисти на медията.

Действията на Майкъл Пак начело на USAGM започнаха преди шест месеца с уволнението на няколко медийни ръководители, в това число и на президента на RFERL Джейми Флай. По-късно Пак отказа да даде показания пред долната камара на Конгреса, която искаше да разбере причините за тези решения.

Демократите, както и някои републиканци, обвиниха Пак в това, че се опитва да превърне държавно финансираните американски медии в глашатаи на политиката на Тръмп. Американското законодателство задължава тези медии да следват принципите на обективността и да бъдат балансирани.

Писмото на RFERL обвинява Пак в това, че “не само не изпълнява задължението си да се грижи за RFERL”, но и в това, че е предприел “умишлени стъпки за атака срещу тази организация и за нейното отслабване”.

“В този критичен за нашата история момент ние искаме от Вас да използвате последните си дни на поста, за да подкрепите едно безпроблемно, професионално и прозрачно предаване на управлението на предстоящата администрация на USAGM”, пише още в писмото.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Facebook форум

Най-ново видео

"Водна криза" в Турция
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
XS
SM
MD
LG