Връзки за достъпност

Извънредни новини

От кораба, заседнал до Яйлата, се изсипват азотни торове в морето


Буксирни влекачи се опитват да изтеглят товарния кораб Vera Su, който заседна в скалите до село Камен бряг. В хода на операцията едното въже се скъса.
Буксирни влекачи се опитват да изтеглят товарния кораб Vera Su, който заседна в скалите до село Камен бряг. В хода на операцията едното въже се скъса.

Корабът Vera SU, който заседна край Камен бряг, се разтоварва по неправилен начин, в хода на който се изсипват азотни торове в морето. Това съобщи Министерството на околната среда и водите (МОСВ) във вторник. Институцията нареди да бъде преустановен целият процес, докато не бъде намерен подходящият начин за разтоварване.

МОСВ смята, че в момента има "непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море".

Новината идва часове след началото на спасителната акция, започнала късно вечерта в понеделник. Целта на разтоварването беше да се облекчи корабът, който по-късно да бъде преместен. В противен случай съществува риск от засилващо се вълнение, което да доведе до разпадане на кораба и до по-големи щети за природата.

Vera SU се вряза в скалите на резерват Яйлата до Камен бряг около 4 часа сутринта на 20 септември. Корабът е под панамски флаг и е пътувал от Украйна за Варна с 3 300 тона азотни торове на борда.

Спасителните операции се забавиха със седмица заради изясняване на въпроса кой трябва да извърши изтеглянето на кораба. Според екоминистерството в София това са собственикът на плавателния съд и застрахователят.

Акцията по разтоварване на кораба, започнала в понеделник вечерта, показва, че торът, който е в насипно състояние, се изгребва с кофа тип "щипка" и така в голямата си част се изсипва в морето. От кадри на специализираното издание Maritime.bg се вижда и отвяване на товара към сушата.

Изсипването на торовете в природата беше потвърдено и от МОСВ във вторник. Институцията твърди, че до това се е стигнало, защото Морската администрация е приложила метод на разтоварване, който коренно се различава от одобрения.

Екоминистерството е наредило товарът да бъде пресипван с фунии и пренасян с чували до баржа, като отдолу се опъне платно, предпазващо морето от замърсяване. "На практика са приложени коренно различни действия от одобрените", пише МОСВ в съобщение до медиите.

Вторият проблем с разтоварването е свързан с баржата, която по план трябваше да поеме част от товара на авариралия кораб. Но самата баржа също заседна, казва директорът на Историческия музей в Каварна Пенко Георгиев, цитиран от БНТ.

Азотните торове нарушават баланса на микроорганизмите, предизвикват засилен цъфтеж на водорасли, по-младите риби се задушават, а възрастните и дънните губят хранителната база, пише "Дневник", като се позовава на експертни мнения.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

XS
SM
MD
LG