Връзки за достъпност

Извънредни новини

Пътната агенция спря новите поръчки за пътища. Караджов поиска да се плаща на старите фирми


Гроздан Караджов
Гроздан Караджов

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) едностранно е прекратила всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на пътищата. Това съобщи Министерският съвет във вторник вечерта. От съобщението става ясно, че правителството не е било информирано за решението и не е съгласно с него.

Това предпоставя поддръжката на пътища да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, въпреки че в тях има нарушения, каза на брифинг в Министерския съвет зам.-министърът на финансите Андрей Цеков. “Действията и бездействията на АПИ на практика изчегъртват всеки един опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътната инфраструктура”, каза Цеков.

Това стана повод премиерът Кирил Петков да поиска регионалният министър Гроздан Караджов да уволни председателя на Управителния съвет на АПИ Тодор Василев. Министър-председателят написа във Фейсбук, че заради “неговите действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми”.

Гроздан Караджов отговори като каза, че не АПИ, а Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е прекратила поръчките. Той обвини Кирил Петков за това, че поддръжката на пътищата е поставена под въпрос, и поиска настоящите договори да останат в сила, докато бъдат избрани нови изпълнители.

Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Тодор Василев
Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Тодор Василев

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) е агенция към Министерството на регионалното развитие и благоустройството и председателят на управителния ѝ съвет се назначава от министъра на регионалното развитие.

Регионалният министър Гроздан Караджов от квотата на “Има такъв народ” (ИТН) беше обвинен от премиера Кирил Петков, че иска увеличение на бюджета на министерството си с близо 4 млрд. лева, които да плати непрозрачно на фирмите, които получаваха най-големите поръчки за строителство и ремонт на пътища по време на управлението на ГЕРБ. Караджов отрича обвиненията.

Това беше един от поводите за разпадането на управляващата коалиция.

Сегашните управляващи откриха нередности в договорите с тези фирми, които се изразяват в това, че са им възложени повече дейности от предвидените в договорите, за които се очаква да им бъде платено. Затова правителството искаше да обяви нови поръчки и да сключи нови договори за поддръжка на пътища.

В сряда представители на кабинета съобщиха, че нови поръчки са обявени през април, с цел да заместят съществуващите договори за поддръжка на пътища, по които са установени нарушения и които са предмет на проверка. Те обаче са едностранно прекратени от АПИ през юни, но досега това не е било съобщено.

Според зам.-министъра на финансите Андрей Цеков това лишава държавата от пътно поддържане в следващите шест-седем месеца.

„С тези действия е накърнен общественият интерес. Липсата на зимно пътно поддържане ще застраши обществения живот и здраве”, каза той.

Причината, посочена от АПИ за прекратяването на поръчките, е „пропуски в документацията за участие“, предложена от самата АПИ, съобщи Министерският съвет във вторник.

“С решенията си АПИ на практика поставя изпълнителната власт в невъзможност да възложи по прозрачен начин ремонта и поддръжката на републиканската пътна мрежа, включително през предстоящия зимен сезон”, се посочва още в позицията на правителството.

Заместник-министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - Андрей Цеков (в средата) и Ивайло Стайков (вдясно), както и Настимир Ананиев (вляво), председател на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.
Заместник-министрите на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - Андрей Цеков (в средата) и Ивайло Стайков (вдясно), както и Настимир Ананиев (вляво), председател на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

Регионалният министър Гроздан Караджов каза на пресконференция по-късно в сряда, че поръчките са прекратени не от АПИ, а от КЗК.

“Бяха отменени с шест последователни решения на КЗК в резултат на обжалване на самата конкурсна документация. В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията”, твърди Караджов.

Той обвини премиера Кирил Петков за това, че поддържката на пътищата след 30 септември е поставена под въпрос.

Караджов поиска Народното събрание да приеме решение, с което да позволи на пътните фирми, с които са сключени старите договори, да се плаща и след тази дата. Според него трябва да се постави условие на тези фирми да се плаща “до избора на нов изпълнител”.

Гроздан Караджов и ръководството на АПИ на брифинг в сряда
Гроздан Караджов и ръководството на АПИ на брифинг в сряда

Новината дойде на фона на протести на пътни фирми, които искат държавата да им плати за дейностите, които са им възложени.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

XS
SM
MD
LG