Връзки за достъпност

Извънредни новини

17-годишният рекордьор Мак Ръдърфорд, който обиколи света със самолет и кацна в България


Младежът излетя и кацна в България, за да постигне своя успех
Младежът излетя и кацна в България, за да постигне своя успех

Роден в семейството на пилоти, той иска да управлява самолет още когато е на 3 години. Когато за първи път пилотира сам - на 7, обаче разбира, че е много страшно и съвсем не му харесва толкова. Но очевидно летенето е в кръвта му - превъзмогва страха си и открива, че това е неговата страст.

Получава лиценз за пилот през септември 2020 г., когато е едва на 15. А преди дни, 17-годишният Мак Ръдърфорд подобри два рекорда - за най-млад пилот, обиколил сам света, и за най-млад човек, обиколил света с ултралек самолет Shark (325 кг). Той получи два сертификата и рекордите му ще да бъдат записани в Книгата на Гинес.

Досегашния рекорд държеше британецът Травис Лъдлоу, приключил начинанието на 18 години и за 150 дни през 2021 г.

Мак, който е от британско-белгийски произход, премина през територията на 52 държави, за да постигне този двоен успех. А една от тях - България, беше ключова. На 23 март той стартира околосветското си пътешествие от летище "София Запад" край радомирското село Кондофрей. Мак тръгна по стъпките на своята 19-годишна сестра, която през януари пък стана най-младата жена, извършила такъв полет. И двамата бяха спонсорирани от българската компания ICDSoft на IT предприемача Димитър Димитров. На самолета на Мак е брандирано българското знаме.

Сестрата на Мак - Зара, е щастлива, че брат й последва нейния успех
Сестрата на Мак - Зара, е щастлива, че брат й последва нейния успех

"Постигнах целта си! Радвам се, че съм тук. Страхотно е да се завърна след 5 месеца отново в България!“, бяха първите думи на Мак, след като кацна вече рекордьор на българска земя, където го очакваха родителите и сестра му.

Мак призна, че идеята е нейна и така се е вдъхновил. Когато тя направила своето постижение, си казал: "Защо не и аз? Винаги съм знаел, че искам да направя нещо специално в своята авиационна кариера, просто дотогава не знаех какво”.

Той сподели че е много щастлив от преживяното, но в същото време малко тъжен, защото е приключило. Разказа, че е имало моменти, в които е изглеждало невъзможно да завърши околосветското си пътешествие, но не се е предал.

Първо младият ентусиаст се отправи към Сардиния, после на юг към Африка - Конго, Мадагаскар и Мавриций, след това към ОАЕ, Индия, Китай, Южна Корея, Япония, Аляска, западния бряг на Америка, Мексико, Канада и оттам през Атлантика - Исландия, Великобритания, Белгия и обратно в София.

Най-напрегнатият момент от общо 250 часа във въздуха бил полетът му от Япония до САЩ през Тихия океан, който е продължил 10 часа при лошо време.

Но може би най-страшният бил кацането на необитаем остров.

"След 10 часа полет пристигнах на островче, докато се смрачаваше и се движех през ниска облачност. Валеше, а на пистата няма светлинна маркировка. Островът е на практика изоставен и ако нещо се обърка, оставам съвсем сам, така че беше много важно всичко да мине добре. Все пак кацнах и преспах в барака до пистата, напълно изоставена преди 10 години", разказа той.

Пред него имало и други предизвикателства, като пясъчна буря в Судан, непоносима жега в Дубай, неочаквано затворени летища в Индия и куп технически проблеми. Самолетът по принцип лети сравнително ниско и с круизна скорост от 300 км/ч., само при силни полети на вятъра е по-бърз - до 400 км/ч.

След преживените изпитания обаче Мак се чувства по-уверен в летенето и в решаването на проблеми по време на полет.

Баща му Сам е професионален пилот на пътнически самолет, майка му Беатрис е частен пилот. Неразделните семейство комуникираха с Мак по радиостанцията и по телефона през цялото време на полета.

Бащата е двойно по-горд, след като и синът му постигна рекорд, дори два
Бащата е двойно по-горд, след като и синът му постигна рекорд, дори два

“В мен бушуват различни емоции – гордост, притеснение, тъга, но и радост, че Мак има възможност да сбъдне мечтата си. Има риск, но летенето е като шофирането и то крие риск”, каза майка му преди излитането.

След успешното приключение Мак се връща в училище, за да навакса пропуснатия учебен материал и ще продължи да лети за удоволствие.

„Идеята на един рекорд е да го поставиш, а не да го задържиш за дълго време“, каза още Мак, чиято цел е била да покаже, че младите хора имат място във върховите постижения на света. Затова призовава своите връстници да си следват мечтите си и да работят за тях.

Още преди полета Мак каза, че иска да използва възможността да се срещне с млади хора, които правят невероятни неща, променяйки своите общности или дори света.

„Често малко хора знаят за тях. Заедно можем да покажем, че младите хора правят разликата“, каза той.

Преди няколко месеца сестра му Зара също счупи световния рекорд, като измина 51 000 км. И тя с призив -младите момичета и жени да се окуражават да преследват мечтите си и да градят кариера в авиацията, технологиите, математиката, инженерството и науките. Според младата жена свободата е едно от най-вълнуващите неща.

„Никога не съм си представяла, че планетата е толкова малка. Няма да забравя как летях над Сибир при температура минус 35 градуса. Долу на земята нямаше никакви хора, а беше толкова красиво заради снега. За съжаление, заради облаци не можах да прелетя над Банско, но успях да видя върховете на Пирин. Беше красиво“, разказа тогава Зара, кацайки в България.

XS
SM
MD
LG