Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Прилапа и Народния театър!" Колко дълго можеш да не взимаш решение, докато гори чергата


Плакат на постановката на Александър Морфов "Хъшове" пред Народния театър "Иван Вазов"

Конфликтът в Народния театър накара много творци да заемат позиция. Вече цял месец напрежението е високо, но то няма да спадне от само себе си. Много хора посочват решението, но директорът не го взима.

Мина точно един месец, откакто започна конфликтът в Народния театър „Иван Вазов“, но по нищо не личи, че на хоризонта има решение. Напротив, скандалът се разви като политически, обособи група на творците срещу група на политиците, облаците над театъра са все така буреносни, а стават и още по-гъсти.

Активните страни в спора са режисьорът Александър Морфов и бившата пиарка на ДПС Велислава Кръстева, която беше назначена за пиар на театъра. Морфов вижда демонстрацията на политически пристрастия на Кръстева като неуместна. А тя в неговия протест - личен тормоз.

За един месец резултатът е две подадени оставки, но те не са на страните в спора. Чуха се и обвинения за токсична среда в екипа, и апели за деполитизиране на културната институция.

Междувременно именити български театрали вече застават на страната на Морфов, а на фона на призивите за деполитизация Кръстева беше защитена не от кого да е, а от самия председател на ДПС Мустафа Карадайъ.

Кой подкрепи Александър Морфов

В течение на скандала няколко театрални дейци се обявиха в подкрепа на главния режисьор на Народния театър, макар някои от тях да не одобряват конкретния начин на протест, който той е избрал.

В интервю по БНТ в събота именитият драматург и писател Стефан Цанев, чиято творческа кариера е свързана с Народния театър от 60 години насам, каза, че е унизително за целия състав техен представител да ухажва публично лидер на партия. По думите му всеки има право на политически убеждения, но не и да ги обявява публично от сцената.

Браво на Ахмед Доган, прилапа и Народния театър!
Стефан Цанев

„А госпожа Кръстева в случая от много голяма сцена прояви своите политически убеждения и фактически тя ми даде основания аз като погледна кадъра (от видеото с Кръстева и Доган – бел.ред.), не мога да го забравя, казвам ви честно, си помислих: „Браво на Ахмед Доган, прилапа и Народния театър!“ А това съм си го помислил не само аз сигурно“, каза Стефан Цанев.

Друго голямо име на българския театър, обявило се в защита на Александър Морфов е режисьорката Лилия Абаджиева, която нееднократно повтори позицията си с публикации във Фейсбук. По думите ѝ е крайно време да бъде спряно „задкулисието и театралната олигархия“, която практически води естетическите постижения на българския театър към гибел.

Според Абаджиева в контекста на скандала е необходимо да се проведе дебат и конституиране на нови правила по отношение на ценностите в театъра. Тя казва, че големи български режисьори са били тотално зачеркнати от листата на големите театри, а подобни “естетически” санкции с такъв мащаб не е имало дори по времето на комунистическата цензура.

Актьорът Валери Йорданов, който е в актьорския състав на постановката на Морфов „Хъшове“, зададе въпрос в профила си във Фейсбук: „Колко на брой актьори и служители трябва да напуснем Народния театър, за да разберете, че там се случва нещо нередно?”

По-късно в интервю за бТВ Йорданов каза, че политиката няма място в театъра и най-вече в Народния.

Актрисата Албена Колева излезе с „Апел за спасение на Народния театър“. Тя е дъщеря на големия български актьор Тодор Колев и е в трупата на Народния театър от 2010 г.

В апела си Колева призова всички институции и личности, от които зависи съществуването на националния театър, да предприемат неотложни мерки за неговото спасяване.

По думите ѝ реакцията на Морфов, макар и крайна, е била продиктувана от желанието му да възстанови творческата атмосфера и взаимоотношения в Народния театър, които за по-малко от шест месеца след встъпването в длъжност на новата администрация, са били разрушени.

Кой подкрепи Велислава Кръстева

На фона на изтъкнатата от Морфов причина за скандала и на всички апели на творческите среди за деполитизиране на Народния театър, в защита на пиара на културната институция застана силно политическа фигура.

„Някой е решил да протестира, защото някой е депесар. Тоест депесарят няма правото на работа. И какво да прави депесарят? На Марс ли ще го изселим? Какво ще ги правим тези 350 000 души, които гласуват за ДПС и са депесари? На Марс, на Юпитер? Какво да ги правим?“, каза в интервю за бТВ председателят на Движението за права и свободи Мустафа Карадайъ.

Какво да прави депесарят? На Марс ли ще го изселим?
Мустафа Карадайъ

И допълни, че не приема политическата реакция на Александър Морфов срещу Велислава Кръстева.

В защита на Кръстева фактически е и директорът на Народния театър Васил Василев. Той я демонстрира с цялостните си действия от началото на конфликта.

Как започна всичко

На 29 октомври главният режисьор на театъра Александър Морфов надраска вратата на назначената от директора Васил Василев пиарка с надписи „ДПС“ и „Изчезвай“.

Той е възмутен от факта, че официално лице на Народния театър е придружило почетния председател на ДПС Ахмед Доган до избирателната му секция на последните избори.

Велислава Кръстева е бивш пиар и говорител на ДПС, както и депутат от листата на партията в две народни събрания. Докато е народен представител, тя е съвносител на няколко законопроекта заедно със санкционирания от САЩ за корупция депутат и бизнесмен Делян Пеевски.

Морфов каза, че демонстрацията на политическите пристрастия на Кръстева е несъвместима с длъжността, която заема в Народния театър. Тя от своя страна го обвини в лични нападки, като го нарече "насилник", а себе си определи за "жертва".

Чии оставки паднаха

Макар основанията на конфликта да са политически, той всъщност подпали творческата черга на културната институция. В резултат на разразилия се конфликт подадоха оставки главният драматург на театъра Захари Карабашлиев и един от водещите режисьори – Явор Гърдев.

Основанията на конфликта са политически, но те подпалиха творческата черга на театъра

Карабашлиев си тръгна веднага, а оставката на Гърдев беше обявена със "срок на падеж" - денят след премиерата на постановката му "Великденско вино" на 30 октомври.

Самият режисьор определи средата в Народния театър като „токсична“ и призова Велислава Кръстева да подаде оставка като акт на солидарност с директора Васил Василев. Както и като знак на подкрепа към дейността му досега в театъра, от която в крайна сметка творческият екип като цяло е доволен.

Проверки и писмени обяснения

В конфликта се намеси и Министерството на културата в лицето на служебния министър Велислав Минеков. Той първо каза, че в Народния театър има политически назначения, а след това образува проверка. Резултатът от нея все още не е обявен.

Директорът на театъра от своя страна назначи петчленна комисия, която да извърши „цялостна и задълбочена проверка“ на жалбата от Кръстева срещу Морфов, в която тя твърди, че е „подложена на тормоз на работното място, основано на политическата ѝ принадлежност към ДПС“.

В рамките на тази проверка Васил Василев поиска и писмени обяснения в двудневен срок от „лицето Александър Морфов.“ Което от своя страна предизвика нова бурна реакция от режисьора.

В типичния си емоционален стил Морфов обвини Василев, че с подобна проверка „по комунистически стандарти организира процес, заклеймяващ враговете“. Според режисьора по този начин е станало ясно, че Народният театър „Иван Вазов“ се управлява от ДПС.

Главният режисьор на Народен театър "Иван Вазов" Александър Морфов
Главният режисьор на Народен театър "Иван Вазов" Александър Морфов

Обяснение пред парламентарна комисия

На 24 ноември Васил Василев се яви в Народното събрание, за да разясни конфликта в Народния театър пред парламентарната комисия по културата и медиите.

Там той каза, че проблемът между режисьора Александър Морфов и пиара Велислава Кръстева е вътрешен за Народния театър и ще бъде разрешен вътрешно.

Директорът на театъра на свой ред атакува служебния министър на културата Велислав Минеков, като определи действията му по казуса като лична атака срещу него. Според Василев са му налагани политически назначения, каквито никога не е имало в Народния театър.

По-рано Минеков обвини в същото самия Василев.

Какво следва

Двете оставки дотук – на Карабашлиев и на Гърдев, както и вътрешната проверка, която предприе директорът на Народния театър, не допринесоха за намаляване на напрежението в екипа и в творческите среди извън него.

Очакват се резултатите от проверката на дейността на Василев от Министерството на културата. А самият служебен министър Велислав Минеков вече каза, че загубата на Морфов би била „голяма щета“ за Народния театър.

От началото на скандала досега директорът Васил Василев не демонстрира готовност да се раздели нито с Кръстева, нито с Морфов.

Тази стратегия обаче вече цял месец държи напрежението в Народния театър на високи нива, което и занапред едва ли ще спадне без някакви жертви от страна на Василев.

Междувременно вече има и организирана подписка в защита на Александър Морфов, под която все повече актьори и културни дейци слагат имената си.

Драма в коридорите на Народния театър. Как се стигна дотук
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00

  • 16x9 Image

    Боян Тончев

    Боян Тончев е журналист в Свободна Европа от 2022 година. Завършил е философия в СУ "Св. Климент Охридски". Между 2013 и 2018 година работи като сценарист в "Господари на ефира", след което става главен редактор на сайта на предаването. Бил е и редактор в "Дневник". 

Facebook форум

XS
SM
MD
LG