Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Нашата армия". Как руският опозиционен канал "Дъжд" остана без лиценз в Латвия


От 8 декември излъчването на независимия телевизионен канал спира в целия ЕС, програмата му ще може да бъде гледана само в YouTube

Решението на властите в Латвия да отнемат лиценза на опозиционната руска телевизия „Дъжд“ възмути много медии и критици на Москва. Според тях подозренията, че забраненият в Русия канал помага на руската армия, са неоснователни и работят в полза на Кремъл. Не всички обаче са съгласни.

В Латвия обмислят повдигане на обвинения, включване в черния списък за пребиваване в страната и отнемане на работните визи на журналисти от независимия рускоезичен телевизионен канал "Дъжд" (Дождь), който беше забранен.

В понеделник Националният съвет за електронни медии на Латвия съобщи, че отнема лиценза за излъчване на телевизията поради "заплаха за националната сигурност и обществения ред". Това стана, след като седмица по-рано регулаторът глоби "Дъжд" с 10 000 евро за използването на карта, на която незаконно анексираният полуостров Крим е обозначен като руска територия, както и заради думата "наша" по отношение на руската армия.

Председателят на съвета Иварс Аболинс каза, че това не е първото нарушение на "Дъжд" и че ръководството му явно "не осъзнава значението и сериозността на нарушенията, поради което не може да работи на територията на Латвия".

Дотук се стигна, след като латвийската Служба за държавна сигурност започна разследване по подозрение, че каналът подпомага руската армия, макар самият той да е обявен от Русия за"чуждестранен агент" заради критиките си към политиката на Кремъл.

Повод за латвийската проверка станаха думи на водещия Алексей Коростельов в живо предаване на 1 декември, в което многократно казва, че руските военни на фронта се намират в трудни условия и че не са достатъчно снабдени с оборудване и храна.

Създава погрешна представа за руската армия, предизвиквайки симпатии към нея

„Надяваме се, че ще успеем да помогнем на много военни, например с оборудване и просто с основни удобства на фронта“, казва той.

Според службата думите му могат да се тълкуват като призив за оказване на материална подкрепа на окупационните сили на Русия, което е недопустимо и "създава погрешна представа за руската армия, предизвиквайки симпатии към нея".

От "Дъжд" веднага се извиниха, изрязаха фразата от излъчения запис и увериха, че каналът "не се е занимавал, не е и няма да се занимава с помощ на руската армия". А Коростельов беше уволнен. В знак на подкрепа двама негови колеги пък сами напуснаха.

В сряда латвийски медии съобщиха, че службата за сигурност е препоръчала на министерството на вътрешните работи да включи Коростельов в черния списък на лицата, на които е забранено да влизат в страната. Тъй като журналистът няма латвийско разрешително за пребиваване (живее в Грузия), не е възможно да бъде привлечен под наказателна отговорност в Латвия.

Службата за сигурност обаче е предупредила главния редактор на "Дъжд" Тихон Дзядко за възможна наказателна отговорност в случай на извършване на престъпление - събиране и/или прехвърляне на финансови или други средства в полза на руската армия, съгласно член 77.2 от Наказателния кодекс на Латвия.

Тихон Дзядко
Тихон Дзядко

Междувременно латвийският Департамент по въпросите на гражданството и миграцията (DCMA) преценява дали има правни основания за отнемане на визите, издадени с право на работа на служителите на „Дъжд“. Става дума за 13 души.

"Приятели, върнете се!"

В същото време главният изпълнителен директор и основател на телевизията Наталия Синдеева (обявена от Русия за чуждестранен агент) публикува видеоклип, в който през сълзи се извинява на Алексей Коростелев. Тя казва, че е уволнен "заради негова грешка" и че решението за уволнението е било "подло" спрямо него.

„Това беше най-лошото нещо, което можехме да направим в тази ситуация“, призна Синдеева.

Тя призовава и него, и колегите му Маргарита Лютова и Владимир Роменски, напуснали в негова подкрепа, да се върнат на работа:

"Леша, Рит, Роменски, приятели, върнете се в „Дъжд“! Беше грешка, но нямаше злонамереност. Това беше много лоша грешка. Украинците може да не ни простят за това, но беше грешка. Хората правят грешки“.

Самият Корестельов по-рано обясни, че е казал нещо погрешно в ефир и е "готов да бъде уволнен в името на решаването на проблемите на канала".

Според решението на латвийския регулатор излъчването на телевизионния канал ще бъде прекратено на 8 декември. Освен това достъпът до програмите му в YouTube ще бъде затворен на територията на Латвия.

След отмяната на лиценза, телевизията няма да може да се излъчва в кабелни мрежи в целия Европейски съюз. Но редакционната колегия заяви, че възнамерява да продължи работата си в YouTube.

Синдеева съобщи, че редакцията ще получи лиценз в друга държава. По всяка вероятност това ще означава и преместването ѝ от Рига. Правилата на ЕС за радиоразпръскване предполагат, че лицензът се получава на мястото на основното производство.

"Сериозен удар по свободата на словото"

Последва масирана реакция - повече от 60 редакции на рускоезични медии, включително регистрирани или намиращи се в Латвия, подписаха в сряда отворено писмо в подкрепа на "Дъжд". Текстът беше публикуван на сайта на опозиционното издание Meduza, което също е базирано в Рига.

В обръщението на руски, латвийски и английски език журналистите изразяват солидарност с телевизията:

"Смятаме, че решението за отнемане на лиценза на „Дъжд“ е несправедливо, неправилно и непропорционално на формалните нарушения, изброени от агенцията. Аргументите, че тези нарушения представляват "заплаха за националната сигурност" не изглеждат убедителни".

Авторите добавят, че става дума за канал с "очевидна антивоенна позиция" и "огромно значение в противодействието на руската пропаганда". Това е "сериозен удар по свободата на словото и в крайна сметка по сигурността в Европа", пишат те.

Сред подписалите призива са латвийските редактори на "Новая газета", "Европа", "The Insider" и "Важни истории"; Сабине Сийл, ръководител на Центъра за медийни изследвания към Стокхолмското училище по икономика в Рига; полският телевизионен канал "Vot So"; изданията "Cholod" и "DOXA"; екипите на каналите в YouTube "Навални LIVE" и "Ходорковски LIVE".

Кой помага на Путин?

Случаят с една от най-уважаваните рускоезични медии предизвика остри реакции в Латвия, Украйна и други страни, с твърдението, че дори опозиционни фигури - съзнателно или не - симпатизират на неоколониалната политика и имперски желания на Кремъл.

Поддръжниците на "Дъжд" обаче контрират, че спирането на телевизията, която беше преследвана от Русия, защото не се придържаше към реториката на Москва за нахлуването в Украйна, е победа за руския президент Владимир Путин и удар върху усилията за спиране на агресията.

"Боже мой! За пореден път те не се поддадоха на руснаците, които смятат, че само местните глупаци трябва да спазват закона, докато представителите на „по-силната държава“ са над всичко това. Тази история само засрамва руската опозиция", написа потребител в Туитър в подкрепа на решението на Рига.

Пак там латвиец хвали латвийския регулатор за това, че „не се е подвел от истерията на „добрите руснаци“.

„Идеята, че „границите на Русия не свършват никъде“, стопля душата както на ватниците, така и на руските либерали“, написа той, използвайки цитат от Путин и унизителния жаргон за руснак, който безкритично вярва в шовинизма на Кремъл.

Други твърдят, че мениджърите на "Дъжд" са се явили на изслушването пред регулатора без никой от тях да знае латвийски.

„Мислеха, че там ще говорят руски“, пише друг потребител в Туитър.

Напоследък животът му дава малко поводи за радост, но днес отварят шампанско в Кремъл

Видни руски либерали, повечето от които напуснали Русия от страх от преследване заради противопоставянето им на политиката на Путин, обаче твърдят, че решението на Латвия е повод Кремъл да празнува. Според тях никой не вярва наистина, че "Дъжд" е осигурявал оборудване за руските войници в Украйна.

„Днес е празник за Путин. Напоследък животът му дава малко поводи за радост, но днес отварят шампанско в Кремъл", написа в Туитър Леонид Волков, главен помощник на лишения от свобода опозиционен лидер Алексей Навални.

Говорителката на Навални Кира Ярмиш добави: „Анулирането на лиценза на „Дъжд“ помага на Путин и не му вреди с нищо“.

Още преди Латвия да обяви официалното си решение, депутатът от Петербург Борис Вишневски каза, че отмяната на лиценза ще бъде "много голям подарък за руските пропагандисти".

"Дъжд" работи в Русия от 2010 г. Започнала като развлекателен канал, телевизията бързо преминава към социално-политическата програма. През 2014 г. повечето сателитни и кабелни оператори я премахват. А през 2021 г. каналът беше добавен от руските власти към списъка на "чуждестранните агенти​" заради "фалшификации за действията на руската армия и призиви за екстремистки действия".

На 1 март 2022 г., една седмица след началото на руската военна инвазия в Украйна, Главната прокуратура в Москва поиска блокиране на сайта на "Дъжд" заради "фалшиви информации за действията на руската армия и призиви за екстремистки действия". На 3 март каналът преустанови работата си. А на 6 юни получи разрешение за излъчване в Латвия и се установи там.

Facebook форум

XS
SM
MD
LG