Българските власти не са констатирали заглушаване на GPS сигнала при кацането на самолета, с който председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пристигна в България в неделя, но въпреки това е възможно да е имало смущения. Това се разбра от изявление на премиера Росен Желязков в четвъртък следобед.
Новината идва след поредица противоречиви изявления на самия Желязков и други представители на българското правителство, както и на представители на Европейската комисия.
Новината, че предполагаема руска намеса е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив и е принудила самолета на Фон дер Лайен да кацне без GPS навигация, беше съобщена първо от Файненшъл Таймс в понеделник.
В същия ден говорител на Европейската комисия потвърди за инцидента и каза, че от българските власти е получена информация за „руска намеса“, която е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив.
По-късно пресслужбата на българското правителство изпрати съобщение, в което потвърди, че по време на полета е имало „неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета“. Но в съобщението липсваше информацията, че става дума за предполагаема руска операция.
По време на изслушване в парламента в четвъртък сутринта Желязков каза, че „не са констатирани смущения“ в GPS сигнала при кацането на самолета. Той добави, че български институции не са подавали информация за руски саботаж срещу полета.
Но в изявление в четвъртък следобед той все пак допусна възможността да е имало смущения в сигнала при кацането на самолета.
По думите на Желязков информацията за смущения в GPS сигнала е докладвана от пилота на самолета на българското „Ръководство въздушно движение“ (РВД). След кацането на делегацията в Пловдив самият той също е бил информиран и е поискал проверка от страна на РВД и „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА).
„Още в същия ден ми беше докладвано, че наземните прибори не са констатирали към този момент заглушаване“, каза Желязков.
„Това обаче не означава, че на бордовите устройства на самолета такова не е констатирано“, каза още той и добави, че е поискал от ГВА да се свърже с авиокомпанията, която е изпълнила полета, и да поиска съдействие за проверка на уредите на самолета.
По думите на Желязков в случая може да става въпрос не за целенасочен саботаж срещу самолета на Фон дер Лайен, а за смущения в сигнала, които са резултат от „начина, по който Руската федерация води своята радиоелектронна война“.
„Тези интерференции се дължат на намеса в радиочестотния спектър, която се реализира от разположените на Крим системи за спътникова интерференция и начина, по който Руската федерация води своята радиоелектронна война с Украйна, но в резултат на която страдат всички държави от Финландия до Либия“, каза Желязков.
Той добави, че в същия ден – 31 август, на българска територия са регистрирани 54 случая на интерференция и добави, че „това се случва ежедневно, откакто войната в Украйна е започнала“.
В същото време Европейската комисия вече не твърди, че самолетът на Фон дер Лайен е пострадал от целенасочен саботаж, съобщи „Дневник“.
„Нямаме информация, че прекъсването на сигнала е било насочено към нас. Наясно сме, че това се случва редовно на много самолети в Европа“, каза говорител на Комисията, цитиран от изданието.
„Това се случва, за съжаление в нашето небе и в нашите морета постоянно от началото на агресивната война на Русия срещу Украйна“, се добавя в изявлението.
Първоначално Европейската комисия съобщи, че е получила информация от българските власти за целенасочен саботаж.
Но в четвъртък Желязков и министърът на транспорта Гроздан Караджов отрекоха български институции да са подавали такава информация.
Форум