Връзки за достъпност

Извънредни новини

Когато горивото вкъщи започва да свършва. Защо Русия увеличи вноса на бензин


Владимир Путин зарежда автомобил "Лада" на бензиностанция в Хабаровска област през август 2010 г.
Владимир Путин зарежда автомобил "Лада" на бензиностанция в Хабаровска област през август 2010 г.

На "бензиностанцията" почва да ѝ свършва бензинът. Русия увеличи вноса на това гориво, цените се повишиха, забранен е износът му, някъде хората се редят на опашки по бензиностанциите. Това се случва и на фона на украински удари срещу руски рафинерии.

„Русия е бензиностанция, която се дегизира като държава“.

„Русия прилича на една бензиностанция с ракети“.

Това са два коментара на политици – първият е на покойния вече американски сенатор Джон Маккейн, а вторият - на Кирил Петков, казал това докато е премиер на България.

И двата съдържат едно популярно клише - Русия е страна с неизчерпаеми природни ресурси, които ѝ носят безкрайни запаси на петролни продукти и бензин „на корем“ за всички руски граждани.

Но няколко събития, настъпили между средата на 2023 г. и април 2024 г., промениха нещата. Днес вече изглежда, че в бензиностанциите няма толкова много гориво, колкото твърдят клишетата.

  • Цените на горивата в Русия се повишиха;
  • Не винаги има гориво по бензиностанциите, на някои места се образуват опашки;
  • Петролните продукти вече са забранени за износ;
  • Русия увеличи вноса на бензин от съседни страни.

Русия се сдоби с тези проблеми на фона на войната, която започна срещу Украйна и на санкциите, които ѝ бяха наложени.

В последните месеци се появи и нов фактор – Украйна започна да удря с дронове големите руски рафинерии и по различни оценки унищожи между 14 и 20% от общия капацитет на руските рафинерии. За да се възстановят щетите, ще бъде нужна поне година.

Накратко, сега нещата изглеждат така: Русия успя частично да пренасочи износа си на природни ресурси, но все по-трудно задоволява собствените си нужди. Това пък неизбежно засяга гражданите, които са свикнали да ползват евтин бензин.

Недостиг вкъщи и забрана за износ

Първите по-сериозни индикации за проблеми с бензина в Русия дойдоха през лятото на 2023 г. През август телевизия Current Time (Настоящее время), както и медии от Ростов на Дон съобщиха, че само за месец цената на най-разпространения бензин А 95 е скочила с 10%.

В Ростовска област, която граничи с Украйна, само за месец през миналото лято цената на бензин А 95 е скочила с 10%

Ростовска област се намира на границата с Украйна и опира на Азовско море. През нея минава една от транспортните артерии към Крим. Според местните репортажи масовите горива липсват в много бензиностанции.

Подобни неща се случват още във Волгоградска, Краснодарска, Самарска, Новосибирска и Рязанска области. В самия Крим пък цените започват да се повишават още през пролетта на 2023 г.

Проблем със завишените цени имат и фермери от различни области в страната. По-високите цени водят до по-големи разходи за производството. Тези въпроси бяха повдигнати и в руската Дума.

Министерството на индустрията каза, че няма данни за недостиг и че цените се качват заради сезона - фермерите усилено работят, а туристите вече пътуват за плажовете по Черно и Азовско море.

Но за експертите причината е друга - войната и санкциите заради войната. Някои разказват, че влаковите композиции, превозващи суровия петрол, са натоварени повече отпреди, защото износът е пренасочен - доскоро е бил за Европа, а сега е за Азия. Горива от местни производства поемат и към руската армия, защото фронтът е близо.

Според експерти между 4 и 6% от местното производство на горива в Русия е насочено към задоволяването на нуждите на армията. Тези данни бяха валидни до лятото на 2023 г.

В края на септември 2023 Русия обяви „временни ограничения“ върху износа на бензин и дизел с цел „стабилизиране на вътрешния пазар“. Наложените ограничения не се отнасяха за Казахстан, Беларус, Киргизстан и Таджикистан. Но тази забрана беше на практика вдигната още през ноември.

Само няколко месеца по-късно стана ясно, че желаният резултат не е постигнат. Така на 1 март влезе в сила нова временна забрана върху износа на бензин. Оправданието е като писано под индиго – „стабилизиране на цените на вътрешния пазар“, а извън списъка отново остават страните от Евразийския икономически съюз.

Ударите на дронове срещу рафинерии и проблемите за вътрешния пазар

Едно от основните неща, които се промениха в последните месеци, беше във връзка със зачестилите удари на Украйна срещу петролни рафинерии на територията на Русия. По данни на "Уолстрийт джърнъл" от януари насам украинските дронове вече са поразили 15 от 30-те най-големи руски рафинерии.

Според оценката на експерти между 14 и 20% от капацитета на руските рафинерии е изваден от строя. Данните за производството за февруари 2024 г. спрямо същия период година по-рано показват спад от 12%.

В края на март няколко големи американски медии съобщиха, че Вашингтон е призовал Киев да се въздържа от удари срещу руската енергийна инфраструктура. Посочената причина е била потенциалното покачване на цените на петрола, както и възможни удари срещу енергийна инфраструктура, които да извърши самата Русия.

От Киев признаха за „призивите на американските партньори“, но подчертаха, че за ударите си не използват западни оръжия, а разработени от тях дронове.

Според експерти притесненията на САЩ са и във връзка и с растящите цени на горивата в страната, които идват няколко месеца преди президентските избори през ноември.

Освен чисто пропагандни, ударите срещу рафинериите изглежда имат съвсем реален ефект и върху производството и продажбата на петролни продукти.

Това става ясно от думи на експерта Михаил Крутихин пред телевизия Current Time. Той даде пример с разликата при продажба на едро на бензина А-92 в Русия, вместо в чужбина. По думите му разликата при продажба на вътрешния пазар спрямо външния е повече от 100 долара за тон.

Крутихин каза още, че най-сериозният ефект от забраната за износа, е свързан с предотвратяването на недостига на петролните продукти. Това важи не само за бензина, но също и за петролните продукти за индустрията.

По думите му е възможно Русия да наложи забрана и върху износа на дизелово гориво, ако украинските удари продължат.

Беларус произвежда 18 милиона тона бензин на година, а ѝ трябват само 5 милиона

„Ако ударите продължат, мисля, че Русия ще трябва да увеличава вноса на бензин от Казахстан. А също и от Беларус, където има два нефтопреработвателни завода с обща мощност 18 милиона тона на година, докато на самата Беларус са ѝ нужни не повече от 5 милиона тона на година за собствени нужди.“, каза той пред Current Time в началото на април.

Крутихин каза още, че времето, което ще отнеме на Русия да възстанови ударените рафинерии ще бъде близо година. От Москва твърдят, че ще завършат ремонтите още през май тази година.

Любопитно е и още нещо. Русия спира износа си на бензин, макар че едва 10% от годишното ѝ производство е предназначено за износ. Експерти смятат, че руската промишленост успява да преработи между 40 и 50% повече от нуждите на вътрешния пазар.

Вносът от чужбина и готовността за „недостиг“

На фона на всички проблеми, в последните седмици стана ясно, че Русия увеличава и вноса на бензин, както и че се готви за сериозен недостиг на гориво на вътрешния си пазар.

В края на март Ройтерс съобщи за значително увеличение на руския внос на бензин от Беларус. Заедно с това от медията съобщиха, че е възможно двете петролни рафинерии на страната, които работят почти изцяло с руски петрол, да увеличат значително обемите на производството си, за да се увеличи допълнително износът за Русия.

В началото на седмицата Ройтерс съобщи, че Русия е поискала от Казахстан да подготви резерв от 100 хил. тона бензин. Този резерв трябва да бъде изпратен към Москва в случай на недостиг на руския пазар. Един от източниците на медията твърди, че за това вече е постигната договорка между лидерите на двете страни Касъм-Жомарт Токаев и Владимир Путин.

Представители на руското и казахстанското правителство отрекоха информацията.

  • 16x9 Image

    Николай Лавчиев

    Николай Лавчиев е журналист в Свободна Европа от 2019 година. Учил е социология, журналистика и спортен мениджмънт. Интересува се от международна политика, енергетика и промените в съвременните общества.

Форум

XS
SM
MD
LG