Българските власти не са констатирали заглушаване на GPS сигнала при кацането на самолета, с който председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пристигна в България в неделя, но въпреки това е възможно да е имало смущения. Това се разбра от изявление на премиера Росен Желязков в четвъртък следобед.
Новината идва след поредица противоречиви изявления на самия Желязков и други представители на българското правителство, както и на представители на Европейската комисия.
Новината, че предполагаема руска намеса е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив и е принудила самолета на Фон дер Лайен да кацне без GPS навигация, беше съобщена първо от Файненшъл Таймс в понеделник.
В същия ден говорител на Европейската комисия потвърди за инцидента и каза, че от българските власти е получена информация за „руска намеса“, която е деактивирала GPS-навигационните услуги на летището в Пловдив.
Вижте също "Тук е правено целенасочено". Как е заглушен GPS сигналът на самолета с Фон дер ЛайенПо-късно пресслужбата на българското правителство изпрати съобщение, в което потвърди, че по време на полета е имало „неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета“. Но в съобщението липсваше информацията, че става дума за предполагаема руска операция.
По време на изслушване в парламента в четвъртък сутринта Желязков каза, че „не са констатирани смущения“ в GPS сигнала при кацането на самолета. Той добави, че български институции не са подавали информация за руски саботаж срещу полета.
Но в изявление в четвъртък следобед той все пак допусна възможността да е имало смущения в сигнала при кацането на самолета.
По думите на Желязков информацията за смущения в GPS сигнала е докладвана от пилота на самолета на българското „Ръководство въздушно движение“ (РВД). След кацането на делегацията в Пловдив самият той също е бил информиран и е поискал проверка от страна на РВД и „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА).
„Още в същия ден ми беше докладвано, че наземните прибори не са констатирали към този момент заглушаване“, каза Желязков.
Вижте също "Катастрофални последици". НАТО разглежда като "хибридна заплаха" заглушаването на GPS сигнала от Русия„Това обаче не означава, че на бордовите устройства на самолета такова не е констатирано“, каза още той и добави, че е поискал от ГВА да се свърже с авиокомпанията, която е изпълнила полета, и да поиска съдействие за проверка на уредите на самолета.
По думите на Желязков в случая може да става въпрос не за целенасочен саботаж срещу самолета на Фон дер Лайен, а за смущения в сигнала, които са резултат от „начина, по който Руската федерация води своята радиоелектронна война“.
„Тези интерференции се дължат на намеса в радиочестотния спектър, която се реализира от разположените на Крим системи за спътникова интерференция и начина, по който Руската федерация води своята радиоелектронна война с Украйна, но в резултат на която страдат всички държави от Финландия до Либия“, каза Желязков.
Той добави, че в същия ден – 31 август, на българска територия са регистрирани 54 случая на интерференция и добави, че „това се случва ежедневно, откакто войната в Украйна е започнала“.
Вижте също "Няма защо да се разследва" загубата на GPS сигнал при кацането на самолета на Фон дер Лайен, каза ЖелязковВ същото време Европейската комисия вече не твърди, че самолетът на Фон дер Лайен е пострадал от целенасочен саботаж, съобщи „Дневник“.
„Нямаме информация, че прекъсването на сигнала е било насочено към нас. Наясно сме, че това се случва редовно на много самолети в Европа“, каза говорител на Комисията, цитиран от изданието.
„Това се случва, за съжаление в нашето небе и в нашите морета постоянно от началото на агресивната война на Русия срещу Украйна“, се добавя в изявлението.
Първоначално Европейската комисия съобщи, че е получила информация от българските власти за целенасочен саботаж.
Но в четвъртък Желязков и министърът на транспорта Гроздан Караджов отрекоха български институции да са подавали такава информация.