Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Нищо не е същото". Коронавирусът – най-големият удар върху авиацията за последните 150 години


Димитър Ставрев

“Авиацията няма да е такава, каквато беше до февруари”, казва Димитър Ставрев. Той е редактор в списание “Криле” и в момента работи от вкъщи. Откакто голяма част от полетите в света спряха заради мерките срещу коронавируса, в списанието “много малко неща не са свързани с пандемията и последствията от нея.

България е в извънредно положение от 13 март. В сила са редица рестрикции, с които целят ограничаване на разпространението на вируса. У нас доказано заболелите са над 1380 души към вторник сутринта. Заради коронавируса е силно ограничен междуградския трафик, на изходите на градовете има КПП-та, а въздушният транспорт в света е драстично намален.

Хиляди самолети на стоянките, вместо във въздуха, полупразни летища и малко хора, носещи маски напът за малкото полети, които все още се изпълняват. Такава е картината по света.

"Много трудна ситуация"

“Почти всички големи компании изпаднаха в много трудна ситуация”, коментира Ставрев. “Това е сравнимо само със ситуацията след изригването на исландския вулкан, но само донякъде”.

През май 2010 година изригването на вулкан Ейяфятлайокутл наруши за няколко седмици въздушния трафик, но само на ограничени места. Последствията за гражданската авиацията заради пандемията не могат да се сравнят с никое друго събитие за 150-годишната история на авиацията. Новата реалност за авиокомпаниите е в пълен контраст с бума на пазара през последните две години.

“Не е същото. До февруари месец се купуваха нови самолети, особено в азиатския регион, където секторът се развиваше много бързо”, коментира Ставрев.

Кога самолетите ще напуснат летищата отново, зависи от промените на ограниченията. За целта обаче това трябва да се случи на много места по света. “Зависи от властите. Не може да излетиш от една държава за друга, където още има забрани, трябва да кацнеш някъде”, коментира авиоекспертът. Вероятно първо ще бъдат възобновени вътрешните връзки в страните, а след това и международните, както това стана в Китай.

Очакваните загуби: до 314 млрд. долара

“Дори в момента се предлагат доста футуристични идеи и компютърни графики с параван между седалките в самолетите. Очаква се сериозно и логично намаляване приходи на летищата и всички, които са свързани с авиацията - кетъринг, почистване и други”, коментира Ставрев.

Очаква се загуби за авиосектора, причинени от пандемията от коронавирус, да нараснат до 314 млрд. долара или с 25 процента над прогнозираното по-рано, изчисляват от Международната асоциация за въздушен транспорт.

Трафикът, измерен в километри, пропътувани от пътниците, вероятно ще се свие с 48 процента тази година спрямо очакваните по-рано 38 процента. “Възстановяването ще бъде по-бавно, а кризата - по-дълбока от очакваното”, коментира пред Ройтерс генералният директор на асоциацията Александър дьо Жуниак.

“Почти няма държава, която да не е засегната. Като погледнеш на радара, небето над България е празно”, казва Димитър Ставрев.

Отменената забрана за полети между Бълария и Великобритания

В понеделник отпадна забраната на министъра на здравеопазването Кирил Ананиев за полетите от и до Великобритания и Северна Ирландия. Забраната беше издадена на 16 април и отменана на 27-ми същия месец. Това е засегнало и Пламен Динев, който работи във Великобритания. Трябвало е да лети с Wizz Air на 24 април, но полетът му бил отменен. После купил още един билет за полет на “България Еър” с прекачване в Амстердам, докъдето полетите по това време на са забранени.

“Два дни преди забраната моят първи билет струваше 50 лева за WizzAir, a няколко дни след това в сайта бяха над 700 лева. Билетът ми за “България Еър струваше 300 лева, в края, когато вече летях, погледнах и видях, че билетите се бяха вдигнали над 400 лева”, разказва Динев.

Въздушният трафик в Европа е едва 10 процента в сравнение със същия период на миналата година. По данни на Международната асоциация по въздушен транспорт в световен план неизползваните билети заради спрените полети възлизат на 35 милиарда долара.

  • 16x9 Image

    Ивайло Везенков

    Ивайло Везенков е журналист в Свободна Европа. Завършил е Българска филология в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Първите си стъпки като журналист прави в радиото. Работил е в бТВ и Би Ай Ти. През 2016 и 2017 г. е стипендиант на Fulbright в Аризонския държавен университет. Специализирал е в CNN.

Facebook форум

Най-ново видео

XS
SM
MD
LG