Връзки за достъпност

Извънредни новини

В търсене на един хеликоптер. След колко време в България ще има въздушна линейка


Въздушна линейка в американския щат Юта превозва пациенти с COVID-19, които имат спешна нужда от болнично лечение
Въздушна линейка в американския щат Юта превозва пациенти с COVID-19, които имат спешна нужда от болнично лечение

В България ще има поне един хеликоптер, приспособен за реакция при спешни медицински случаи и кризи, но процедурата по закупуването му може да отнеме до 3 години.

Хеликоптерът ще бъде оборудван с необходимата медицинска техника и обзавеждане за осигуряване на спешна медицинска помощ по въздух. Средствата от близо 20 млн. лв. ще бъдат отпуснати по Оперативна програма „Региони в растеж“ и срокът за изпълнение на проекта е до 36 месеца - до 08.10.2023 г.

Това става ясно от отговорите на въпроси, изпратени от Свободна Европа до министерството на регионалното развитие и благоустройство, което управлява оперативната програма и до министерството на здравеопазването, което е бенефициент на проекта.

България е единствената държава в Европейския съюз, в която няма медицински хеликоптер.

По-рано през ноември министър-председателят Бойко Борисов каза по време на живо включване в личния си профил във фейсбук, че се планира закупуването на "два хеликоптера".

"Ние сега взимаме, нали знаеш, два хеликоптера", каза Борисов в разговор с директора на "Пирогов" проф. Асен Балтов, докато се возеха в автомобила на премиера по магистрала "Европа" на 12 ноември. Те бяха придружавани и от здравния министър Константин Ангелов.

"Взимаме два хеликоптера. Такива като за "Пирогов", "ВМА", "Александровска", пък и в провинцията", допълни още премиерът, но не даде повече информация за плановете за новите въздушни линейки, защото спря и заговори работниците по пътя.

Според информацията от регионалното и здравното министерство проектът предвижда да се купи най-малко един вертолет.

"Съгласно договора за безвъзмездна финансова помощ ще бъде закупен минимум 1 бр. медицински хеликоптер, окомплектован с необходимото медицинско оборудване за пациенти в спешно състояние и съвременна авионика, като същевременно се осигури и необходимото обучение на екипажа и на медицинските екипи за работа във въздуха", казват от пресцентъра на регионалното министерство.

Те допълват, че необходимата логистична база, поддръжката и ремонтът на хеликоптерите след закупуването им ще бъдат отговорност на министерството на здравеопазването. Оттам потвърдиха, че процедурата е в ход.

"Към настоящия момент пазарното проучване е финализирано и вече се изготвят техническите спецификации за обществената поръчка", казват от пресцентъра на ведомството.

Работната група, която подготвя процедурата, се състои от експертен екип от здравното министерство, както и експерти от Авиоотряд 28, командването на ВВС, Специализиран отряд “Въздушно наблюдение”, “Гражданска въздухоплавателна администрация” и “Военномедицинска подготовка и осигуряване” към ВМА, добавят още те.

От правителствената информационна служба до момента на публикуване не са отговорили на въпросите на Свободна Европа дали всъщност се планира закупуването на един или два медицински хеликоптера, както казва премиерът.

Миналата седмица народните представители отхвърлиха предложението на депутата от БСП Дора Янкова да закупят два медицински хеликоптера на стойност 25 млн. лв. със средства от държавния бюджет за 2021 г. По време на гласуването в парламента не стана ясна причината за решението на управляващата коалиция.

Според Янкова е "изключително важно" държавата да се сдобие бързо с медицински хеликоптери заради епидемията с коронавирус.

"Твърдят, че ще закупят (хеликоптери) през оперативни програми, но това ще е в един дълъг период. Ние сме във форсмажорна ситуация", казва тя в телефонен разговор със Свободна Европа.

Депутатът от опозицията научава, че в България няма въздушни линейки, когато неин роднина изпада в тежко състояние като резултат от боледуване с COVID-19. Тя започва да търси начин да го транспортира от болницата в Смолян до София. Медицинският хеликоптерът е най-подходящият начин за преместване на пациент с дихателна недостатъчност, тъй като е най-бърз и безопасен.

"Ние, които живеем в районите, които са отдалечени от големите центрове като София, Пловдив, Варна, където са големите болници и има по-специализирана медицинска помощ, реално нямаме достъп до по-високо ниво на медицинска помощ", казва Янкова.

Според нея правителството трябва спешно да закупи въздушни линейки, за да могат всички в страната да имат равен достъп до квалифицирана медицинска грижа по време на епидемията.

"Това е изключително важно, за да знаят хората от страната, че държавата се грижи и за тях", допълва Янкова.

България е единствената държава в Европейския съюз, в която няма медицински хеликоптер. Положението е такова, откакто през лятото на 2019 г. частната компания "Хели ер" продаде последния си специализиран вертолет. Това беше последният собственик на вертолети, специализирани за спасителни операции. Двете военни машини, с които все още разполага държавата, не са подходящи за извършване на бързи медицински превози и достигане до трудно достъпни места.

Според проучване на Свободна Европа системите за въздушно спасяване в другите европейски държави оперират като публично-частни партньорства и държавата подкрепя финансово тяхното съществуване. През 2019 г. собственикът на "Хели Ер" Георги Спасов каза пред Свободна Европа, че е били принуден да продаде машините си и да се оттегли, след като 6 години държавата не е проявила никакъв интерес към тази дейност и неговата фирма 5 години я е извършвала на загуба.

Все пак за този период те успяват да спасят 20 човешки животи и участват в над 50 спасителни мисии.

  • 16x9 Image

    Теодора Бързакова

    Теодора Бързакова е видео журналист в Свободна Европа от 2019 година. Завършила е магистратура "Международна журналистика" в City University London и е работила 5 години в международното радио BBC World Service.

XS
SM
MD
LG