Връзки за достъпност

Извънредни новини

Въпроси и отговори: Кой какво направи, за да си купи МВР залежали джипове


Кадър от освещаването на 341 нови коли на МВР. От тях 290 са китайски Great Wall, за чиято поръчка ОЛАФ обвини България в измама и поиска да върнe на ЕС близо 6 млн. евро безвъзмездна помощ. 7 октомври 2018 г.

През последните дни управляващите и администрацията на президента Румен Радев са в непрекъснат задочен спор – кой е виновен, че през 2018 г. МВР си е купило 290 залежали полицейски автомобила клас SUV, вместо по-качаствени високопроходими нови джипове. Въпросната поръчка е подготвена и приключена по време на служебния вътрешен министър Пламен Узунов, който в моменат е съветник на президента Румен Радев. Договорът за доставката обаче е подписан по времето на наследника му в третия кабинет на Бойко Борисов – Валентин Радев.

Темата беше повдигната от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ). Тя обяви в началото на седмицата, че е препоръчала на Европейската комисия (ЕК) да си възстанови близо 6 млн. евро, получени от България по европейския фонд „Вътрешна сигурност“ именно за закупуването на тези коли. Причината – засечени от нея нередности по време на обществената поръчка, които нарушават условията на споразумението, по което МВР е получило безвъзмездна европейска помощ.

В следващите редове събрахме хронологията на всички досега известни факти по случая под формата на въпроси и отговори.

Кой е направил поръчката?

Процедурата по закупуването на 290 джипа за охрана на южната българска граница, външна на Европейския съюз (ЕС), е открита на 2 март 2017 г. от тогавашния административен секретар на МВР Бойко Славчев. Той е назначен на поста по време на втория кабинет на Бойко Борисов, след като в първия му мандат е началник на кабинета на тогавашния вътрешен министър Цветан Цветанов. При откриването на обществената поръчка министър на вътрешните работи е Пламен Узунов, който е част от служебното правителство на Огнян Герджиков, назначено от президента Румен Радев.

Какви са засечените нередности?

Основното нарушение на МВР е, че условията са били променени по време на самата процедура. Така вече изискването е за автомобили от клас SUV (sport utility vehicles), вместо първоначално посочените „високопроходими превозни средства“. Това решава и изхода от конкурса и дава предимство на фирмата победител. Според ОЛАФ , в крайна сметка са закупени залежали коли, определяйки търга като „манипулиран“. Промяната на условията става по времето на служебното правителство, когато министър е Пламен Узунов.

Кой провежда конкурса?

Цялата процедура е водена от седемчленна ведомствена комисия, назначена със заповед на Бойко Славчев от 21 март 2017 г. Председател на тази комисия е Вера Митрева – съветничка на служебния вътрешен министър Пламен Узунов. По повод разкритията на ОЛАФ тя коментира пред „24 часа“, че поръчката е била „разработена преди мандата на служебния кабинет“, а той просто я е открил, при това с възможност за повече кандидати, „а не така, както беше направена – само за двама“. Именно в този период са направени и промените в условията, които европейската служба сочи като проблемни.

Кой приключва поръчката?

Класирането е направено от комисията, оглавявана от Вера Митрева. На 20 април 2017 г. за победител е обявена „Българска автомобилна индустрия“, наследила поелата междувременно към фалит „Литекс Моторс“ на Гриша Ганчев. Преди да фалира, компанията сглобява китайските автомобили Great Wall в България. Офертата на „Българска автомобилна индустрия“ печели най-вече с ниската си цена, която е обяснена с ниски разходи за работна ръка и комунални услуги, както и с „гъвкавите производствени линии и модерни съоръжения, което дава изключително предимство от икономическа гледна точка“. Т.е. класирането е направено също по времето на Пламен Узунов.

Защо ОЛАФ смята, че купените коли са залежали?

Причината се крие във факта, че към момента на обявяването на крайното класиране от конкурса, компанията „Литекс Моторс“, която ги сглобява в България, вече е в процедура по фалит от два месеца и новото проиводство е спряно. Фирмата обаче има определено количество произведени и непродадени автомобили. Именно част от тях се оказват накрая собственост на МВР.

Обжалвана ли е процедурата?

Класираната на второ място „КИА Моторс България“ обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), председателствана от излъчената от ГЕРБ Юлия Ненкова. Компанията претендира, че предложената от „Българска автомобилна индустрия“ цена е необосновано ниска, както и че таблетите в нейните коли не отговарят на изисквания на конкурса.

КЗК обаче отхвърля жалбата. Така тя стига до Върховния административен съд (ВАС), който на 24 октомври 2017 г. потвърждава решението на КЗК. По това време вътрешен министър вече е Валентин Радев от ГЕРБ, а премиер отново е Бойко Борисов. Тогава представителят на МВР по делото защитава тезата, че жалбата на „КИА Моторс България“ трябва да бъде отхвърлена.

Кой подписва договора?

Договорът за доставката на джиповете Great Wall е подписан на 22 февруари 2018 г., когато Валентин Радев е вътрешен министър вече близо десет месеца.

Можел ли е кабинетът "Борисов 3" да развали сделката?

На теория това е било възможно, особено ако правителството се беше позовало на доводите, изтъкнати сега от ОЛАФ – че променените условия на поръчката нарушават споразумението между ЕК и България за безвъзмездна помощ. Третият кабинет на Борисов развали поръчката за изстребители „Грипен“, подготвена от служебното правителство на Огнян Герджиков, за да поръча впоследствие американските F-16.

Защо не е направено?

До момента управляващите не са посочили причина за решението си да продължат подготвената сделка за 290 джипа Great Wall. Сега депутати от ГЕРБ няколко пъти коментираха, че при конкурса са отхвърлени оферти на доказани марки като BMW, Land Rover, Nissan, Toyota и Jeep, но след идването си на власт на 4 май 2017 г. партията не прави опит да обяви нова поръчка. Една от вероятните причини е, че така правителството би нарушило срока за получаване на безвъзмездната помощ от Брюксел, който е удължаван пет пъти. Т.е. имало е вероятност България да не успее да се възползва от безвъзмездните европейски пари

Борисов критикувал ли е досега поръчката?

Премиерът Бойко Борисов за пръв път разкритикува въпросната процедура по време на правителственото заседание тази сряда, обръщайки се задочно към президента Радев с думите: „Крадецът вика дръжте крадеца“. През октомври 2018 г., когато доставените 290 джипа Great Wall са осветени на официална церемония заедно с 51 автомобила Volkswagen, настроението му е на другия полюс.

„Нови 341 автомобила получи жандармерията. Още 300 са в поръчка, сменихме толкова коли, 68% сме усвоили от парите, които Европа даде за опазване на границата и продължава да идва техника, 150 милиона повече за заплати в МВР. Трябва да се прекрати темата с населените места, в които полицейското присъствие е малко“, пише Борисов в профила си във Фейсбук на 7 октомври 2018 г.

Какво очаква ОЛАФ и какво направи България?

Освен връщането на близо 6 млн. евро обратно в бюджета на ЕС, Европейската служба за борба с измамите настоя българската прокуратура да образува разследване за нарушенията при проведената поръчка. Вместо това, държавното обвинение обяви, че е присъединило материалите по случая към вече течащо досъдебно производство за „възможна търговия с влияние“. Засега от прокуратурата не дават повече подробности, но по неофициална информация става въпрос за разследването срещу Пламен Узунов и бизнесмена Пламен Бобоков, образувано още през юли миналата година.

Каква е връзката между двете разследвания?

Единствената очевидна връзка между двете разследвания е, че Пламен Узунов е обвиняем по едното и е бил служебен вътрешен министър, когато е осъществена процедурата, с която се занимава другото разследване. Досега известната информация за делото за търговия с влияние обаче няма нищо общо с доставката на автомобили за МВР. По този случай Узунов е обвинен за участие в престъпен сговор с Бобоков, който го е подбуждал да му предава своя служебна информация за политическата ситуация в Либия и Украйна.

  • 16x9 Image

    Борис Митов

    Борис Митов е съдебно-криминален репортер от над 10 години. Следил е работата на службите за сигурност и съдебната система в различни медии, сред които Българската телеграфна агенция, вестник „Сега“ и сайта „Медиапул“.

Facebook форум

Най-ново видео

Какво изпуснахте по празниците
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
XS
SM
MD
LG