Връзки за достъпност

Извънредни новини

Григорова в София, Коцев във Варна. Кои кандидати за кметове са в "тренда" на Гугъл


Картата на България в цветовете на политическите сили, чиито кандидати за кметове са най-търсени в Google. Илюстрация.
Картата на България в цветовете на политическите сили, чиито кандидати за кметове са най-търсени в Google. Илюстрация.

В предизборна кампания кандидати търсят внимание, социолози мерят доколко това влияе на избирателите, а резултатът от вота дава отговор. Предизвиканият интерес не е никаква гаранция за успех, но един онлайн инструмент показва с чии имена хората са поискали да се запознаят. Кой е в "тренда"?

Предизборни клипове и дебати между опоненти, рекламни карета в медиите и всички социални мрежи, срещи с граждани, управленски програми, обещания, интервюта в търсене на внимание от избирателите. Партии и кандидати за кметове и общински съветници търсят внимание, а оттам и доверие. Така изглеждаше и последният месец, отреден по закон за предизборна кампания за насрочените на 29 октомври 2023 г. редовни избори за местна власт в България.

Социолозите са тези, които мерят с научните си методи ефекта от кампанията върху политическите нагласи и динамиката в мотивацията за гласуване на гражданите. След края на изборния ден се разбира дали са измерили правилно - по крайните резултати от вота.

Един друг инструмент в интернет обаче дава представа кои кандидат-кметове са успели поне да привлекат интереса на онлайн публиката и хората са потърсили информация конкретно за тях. Той измерва кои претенденти за кметове са влезли в "тренда". Става дума за услугата на най-голямата онлайн търсачkа Google - Google Trends.

Важна забележка е, че търсенето в интернет не отразява реални електорални нагласи. То също така няма претенция за представителност, защото не следва стандартизиран подход за провеждане на социално изследване, а е механичен сбор от търсения за дадена локация.

Какво разкриват данните кои имена търсят хората онлайн за интереса към изборите - отговорът е в следващите редове.

“Трендът” в Google

Към септември 2023 г. 97 % от гражданите с достъп до интернет в България използват търсачката Google. Тя дава достъп до различни източници на информация само по въведена ключова дума. От 2007 г. Google развива и инструмент, който показва кои са най-често търсените фрази. Нарича се Google Trends.

Подобно на алгоритъма на Meta, компания майка на социалните платформи Facebook, Instagram, WhatsApp, Google използва локацията на устройствата на своите потребители, за да им предлага рекламно съдържание, подходящо за тях спрямо региона. Така търсачката знае къде се намира човекът, който търси информация.

Инструментът Trends позволява по зададени критерии търсачката да извлече всички налични данни, които отговарят на критериите, и да направи класация на най-търсените думи, имена, термини. Може да изчислява търсенето и по региони, и за определен период от време.

Свободна Европа направи проверка с помощта на Google Trends и сравни честотата на търсене на имената на кандидат-кметовете за всички областни градове за определен период от предизборната кампания от 29.09. до 24.10. в града, за който се кандидатират. И ги събра във виртуална карта, която обобщава данните.

Тези статистики не са представителна извадка, нямат общо със социологическите данни и не отразяват нагласите за гласуване към съответната личност. Функцията им е да покажат интереса на потребителите да потърсят онлайн информация конкретно за хората, които искат да управляват 27-те областни града в България.

Как работи картата

Картата показва територията на 28 области в България, като всяка от тях е в цвета на партията или коалицията, чийто кандидат за кмет на областния ѝ град е най-търсеният в търсачката на Google.

Щом поставим курсора на съответната област на графиката, отдолу са подредени имената на кандидат-кметовете в низходящ ред - от най-търсено към най-малко търсено име. Всеки цвят обозначава съответна партия. Областните градове са маркирани с цвета на партията, от която е най-търсеният кандидат в Google.

Какво показва картата. София в червено

Цветът, в който е маркирана област София, е червен - като този на Българската социалистическа партия (БСП). Тя никога не е управлявала столицата от 1989 г. насам. Сега БСП покрепя кандидатката за кмет Ваня Грирогова. Тя е най-търсеното име сред участниците в кметските избори в София, показват данните на Trends. Номинацията ѝ беше обявена непосредствено преди старта на кампанията.

С минимална разлика след нея по предизвикан интерес в търсачката е кандитатът на "Обединени за София" (Продължаваме промяната, Демократична България, Спаси София) Васил Терзиев. Неговата номинация беше обявена още през лятото.

Именно той е сочен като фаворит за победител в изборите според социологически проучвания.

Според "тренда" на Google на трето място остава Антон Хекимян.

Търси се опозицията

Областни градове като Бургас, Варна и Стара Загора са познати с дългогодишното управление на кметове от ГЕРБ. И тримата настоящи кметове Димитър Николов, Иван Портних и Живко Тодоров се кандидатират за нов мандат. Според сравнителните данните от Google Trends и на трите места онлайн потребителите от региона търсят информация за претенденти от други партии.

В Стара Загора името на Искра Михайлова от “Възраждане” е предизвикала най-голям интерес. На предходните местни избори тя взима 2,4% от гласовете на жителите на града. Сега е депутат от партията.

Данните, които Google дава за Бургас, са за по-голям интерес отново към номинирания от “Възраждане” - Тодор Ангелов. Бургас е един от градовете, в които се очаква кмет да бъде избран още на първия тур на вота в неделя. Според социологическо изследване на Маркет Линкс, поръчано от bTV, Димитър Николов води с 64% подкрепа от заявилите, че ще гласуват.

Жителите на Варна са търсили в интернет най-често името на кандидата от ПП-ДБ - Благомир Коцев. Към 17 октомври проучване отново на Маркет Линкс по поръчка на bTV дава на Портних преднина с 26% подкрепа сред избирателите.

Още от същото

За сравнение - в градове като Кюстендил, Търговище и Перник няма данни да са търсени в Google имена на други кандидат-кметове, освен настоящите. Това са съответно Петър Паунов, който управлява от 2007 г. и в годините е кандидат на СДС, а след това и на ГЕРБ, Дарин Димитров (от 2015-а) е номиниран от ГЕРБ. Станислав Владимиров е издигнат отново, но този път от “Движение просперитет за Перник”. През 2019 г. е кандидат от „БСП за България“, но през февруари 2023 г. напуска партията.

Местни коалиции

В четири от областните градове най-търсен са имената на кандидати от местни коалиции - Пазарджик, Пловдив, Русе и Монтана.

Пазарджик и Монтана се интересуват за информация в интернет търсачката, свързана с имената на сегашните управляващи - Тодор Попов (от 2007 досега) и Златко Живков (1999 досега).

В Русе онлайн потребителите са търсили информация в кампанията за Искрен Веселинов - кандидат за кмет от местно обединение "България на регионите".

Вторият по големина град в страната, Пловдив, се управлява от кметове на ГЕРБ от 2011 г. досега. Кандидат отново е обаче Славчо Атанасов от местната коалиция “Коалиция съединение за Пловдив” - бивш кмет на града.

"Двама регистрирани, които не са за мен". На избори в Драгойново
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:38 0:00

Форум

XS
SM
MD
LG