Връзки за достъпност

Извънредни новини

Удар на хутите предизвика пожар на танкер в Червено море. Какви са последствията от атаките за търговията


Танкерът за пренос на петролни продукти "Марлин Луанда", експлоатиран от името на "Трафигура"
Танкерът за пренос на петролни продукти "Марлин Луанда", експлоатиран от името на "Трафигура"

Хутите нанесоха удар на петролен танкер късно в петък. Той е управляван от британския оператор "Трафигура". Атаката е предизвикала пожар в един от товарните танкове на кораба, съобщи Би Би Си. В събота беше съобщено, че пожарът е бил загасен.

Новината идва на фона на продължаващите атаки от страна на хутите срещу кораби в Червено море, свързани според тях с Израел. В отговор преди дни Великобритания и САЩ атакуваха цели на хутите в Йемен. Атаките доведоха до покачване на напрежението в региона, както и на повишаване на цените на петрола на световните пазари.

Танкерът за пренос на петрол "Марлин Луанда" е превозвал руски петрол, закупен под ценовия таван в съответствие със санкциите на Г-7, съобщи "Трафигура".

"Оставаме в контакт с кораба и следим внимателно ситуацията", се казва в съобщението на компанията, като се добавя, че военни кораби са в движение, за да окажат помощ.

Атаката на танкера "Мартин Луанда" в петък накара друг танкер за превоз на суров петрол да направи обратен завой, преди да стигне Аденския залив, пише Ройтерс.

В петък военните на САЩ съобщиха и че са свалили противокорабна балистична ракета от контролирана от хутите зона в Йемен.

Атаките на хутите в Червено море започнаха на 19 ноември. Те са в отговор на войната на Израел с Хамас. Досега те са извършили над 25 нападения на търговски кораби, като в три от случаите на борда на отвлечените кораби имаше и българи.

Хамас е организация, обявена за терористична от ЕС, САЩ и други страни.

В отговор на атаките някои компании преустановиха транзита през Червено море, а това значително удължи пътя им. Същевременно Великобритания и САЩ започнаха да нанасят удари върху цели на хутите в Йемен. Целта им е да намалят бойната им способност.

Хутите са групировка, подкрепяна от Иран, която води гражданска война с армията в Йемен.

Какъв ефект оказват атаките

През Червено море минава един от най-натоварените търговски пътища в света. По данни на Би Би Си от 2021 г. всеки ден през канала минават около 12 % от световната търговия. Атаките на хутите обаче накараха част от корабите, пътуващи между Азия и Европа, да избягват този маршрут.

Алтернативният е през нос Добра надежда в Южна Африка, което удължава пътя с няколко дни. Това доведе до закъснения на товарните превози и до повишаването на цените на определени стоки.

Според американския мозъчен тръст „Център за стратегичеки и международни изследвания“ се очаква забавянията и увеличенията на цените да продължат и през следващите месеци, тъй като фирмите за морски превози започват да планират по-продължителен конфликт.

По данни на Международния валутен фонд от 22 януари на седмична база преминаванията през протока Баб ал-Мандеб, който е на входа на Червено море, са спаднали до 46 % в сравнение със същия период на миналата година.

Същевременно преминаванията през нос Добра надежда са се увеличили със 70%. Мозъчният тръст „Център за стратегичеки и международни изследвания“ пише, че това увеличава разходите за гориво и труд.

По техни данни най-засегнатите са корабите, които носят товар с по-висока стойност. Причината е, че те по-често избират да не рискуват и да заобиколят района.

Световният индекс на Drewry - който проследява средната цена за транспортиране на контейнер на товарен кораб - се е повишил повече от два пъти за периода от 14 декември миналата година до 18 януари тази година.

Маршрутите от Азия за Европа отбелязват най-голямо увеличение на цената. Drewry показва, че средната стойност на контейнер от Шанхай до Генуа е над 6 хиляди американски долара за 12-метров контейнер.

  • 16x9 Image

    Свободна Европа

    Свободна Европа е службата за България на Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL). От 1950 г. до 2004 г. излъчва предавания на български език. От началото на 2019 г. Свободна Европа е възстановена като дигитална платформа за предоставяне на мултимедийно съдържание на български език.

Форум

XS
SM
MD
LG