Връзки за достъпност

Извънредни новини

Как руски завод за изтребители внася западни части въпреки санкциите


Русия може да поддържа изтребители Су-30, с които обстрелва Украйна, защото още има достъп до западни части - въпреки санкциите, наложени от САЩ и ЕС още през 2014 г. след незаконната анексия на Крим.
Русия може да поддържа изтребители Су-30, с които обстрелва Украйна, защото още има достъп до западни части - въпреки санкциите, наложени от САЩ и ЕС още през 2014 г. след незаконната анексия на Крим.

Русия е под санкции от 2014 г. Те се затягат рязко, след като Кремъл нахлу в Украйна. Санкциите засягат и търговията с технологии и части. Европейски и американски заводи заобикалят забраните на ЕС и САЩ - износ към Москва има и от това се възползва строител на руски изтребители. Как е възможно?

Един от водещите руски производители на изтребители и граждански самолети продължава да внася части и друго оборудване от европейски и американски доставчици. Това се случва въпреки наложените от САЩ и Европейския съюз (ЕС) санкции срещу Москва заради войната, която започна в Украйна през февруари 2022 г.

Данни за митническия внос, предоставени на разследвация проект "Система" на Радио Свободна Европа (RFE/RL), показват, че от началото на 2022 г. до юли 2023 г. в Русия са внесени авиационни компоненти на стойност над 8 млн. долара.

Повече от половината от сумата е за компоненти от Германия. Основните обеми са произведени в завод, собственост на американската технологична корпорация Honeywell. Компанията отрича и казва, че спазва санкциите.

Анализът показва, че основният получател на забранените за износ към Русия стоки е авиопроизводителят "Яковлев". Преди това компанията е известна под името "Иркут" и е най-големият самолетостроител в страната. "Яковлев" произвежда многоцелевите изтребители Су-30 от различни поколения.

Разкритията идват на фона на зачестилите мащабни бомбардировки на руската армия над украински градове. Само на 29 декември при атака по въздух 58 души бяха убити, а 158 ранени в Киев, Лвов, Харков, Одеса и още. "Днес Русия удари с почти всичко, което има в арсенала си", каза тогава украинският президент Володимир Зеленски. Последваха още ожесточени бомбардировки.

Изтребителите Су-30 са широко използвани от руската армия в Украйна.

Руски изтребители Су-30 по време на учение в Крим, 2016 г.
Руски изтребители Су-30 по време на учение в Крим, 2016 г.

Многоцелеви изтребител Су-35 (вляво) и многоцелеви изтребител Су-30 по време на стратегическите учения "Кавказ 2016" в Русия.

Свободна Европа получава данните за нерегламентирания внос с помощта на C4ADS - неправителствена организация за анализ на данни и глобални изследвания, базирана във Вашингтон, САЩ.

Омар ал-Гусби, анализатор в C4ADS, разглежда търговските данни, за да идентифицира компонентите, изпращани в завода за самолети, с потенциално военно приложение в изтребители Су-30.

Какво стига до Русия

ЕС и САЩ наложиха забрана на търговията с Русия с оръжия и свързани с тях продукти още през 2014 г., когато Москва незаконно анексира украинския полуостров Крим.

През 2022 г., след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, "Яковлев" попадна под санкции - заради участието на изтребители Су-30 в агресията. Заводът е част от конгломерата от държавни технологични компании "Ростех", чийто директор Сергей Чемезов е в санкционния списък и в лично качество като приближен до руския президент Владимир Путин.

Засеченият чрез митнически данни нерегламентиран внос от ЕС и САЩ към Русия включва различни компоненти на авиониката и самолетите, по-специално компютърни контролери с електрическо задвижване, навигационно оборудване и модули на автоматични системи. Според Омар ал-Гусби те могат да бъдат използвани при конструиране и ремонт именно на Су-30 и други военни самолети.

Лидер по брой и размер на доставките е Германия: от 2022 г. до юли 2023 г. тя е изпратила на "Яковлев" продукти на стойност 4,4 млн. долара, разказва разследването на "Система". Руският завод е купил най-много от Honeywell International, американска компания със завод в Германия. Общата сума на тези доставки е над 3,9 млн. долара. Те са извършени след 9 март 2022 г., когато Honeywell обяви, че прекратява дейността си в Русия и Беларус.

В отговор до"Система" от компанията казват, че не са извършвали никакви продажби, доставки или услуги за "Яковлев" от 24 февруари 2022 г. насам. Тогава са били блокирани всички транзакции с руското дружество. Фирмата казва още, че се осъществява непрекъснат контрол, за да гарантира, че продуктите ѝ не стигат до Русия чрез трети страни.

Кой още е в списъка

В разследването на "Система" попада и френската компания Thales AVS France SAS, която произвежда аерокосмическо и отбранително оборудване - като термовизионни камери за танкове, навигационни системи, инфрачервени детектори за бойни самолети.

През лятото на 2022 г. компанията обявява изтеглянето си от Русия. Но според данните след нова и през 2023 г. износ отново има, макар че в документацията за обществената поръчка на "Яковлев" е отбелязано, че продуктите са "невоенни". Не е ясно дали това е умишлено или е грешка- Общата стойност е най-малко 783 000 долара.

От компанията не отговарят на запитванията на "Система".

Още в началото на войната френски репортери установяват, че френски доставчици са продължили търговията с промишлени стоки за Русия въпреки забраните, като това се е случвало и в периода след 2014 г., когато Западът налага първите санкции срещу Москва.

Споменават се още две западни корпорации, които са имали отношения с "Яковлев" - германските Bosch и Knipex. Става въпрос за доставка на инструменти. Те не са стигнали до Русия директно, а през Алжир.

На запитването на "Система" от Bosсh отговарят, че стоките, изпратени в Русия от Алжир, не се произвеждат от компанията вече няколко години - били са спрени още преди нахлуването на Русия в Украйна. Освен това говорителят на компанията отбеляза, че "целта ѝ е да предотврати използването на продукти на Bosсh в процеси, които нарушават санкциите".

"Система" изпраща запитвания и до Knipex, както и до "Яковлев" и руското външно министерство, но към момента на публикуване на разследването отговори не са получени.

"Ще намери тези вратички"

Въпреки че при разкритията за доставки не става въпрос за оборудване за огромна сума пари, наличието на внос подчертава колко трудно е за западните правителства да контролират ограниченията срещу Русия.

Преди дни излезе и разследване на Bloomberg, че през изминалата година Русия е внесла и чипове от Запада за над 1 млрд. долара.

Владимир Милов, бивш зам.-министър на енергетиката на Русия, който сега е откровен критик на Кремъл, казва, че "европейският и като цяло западният бизнес не иска санкции срещу Русия" и "търси всякакви възможности да доставя нещо, намирайки законови вратички".

"Бизнесът ще търси вратички и при липсата на изпълнителен апарат за наблюдение на изпълнението на санкциите, разбира се, ще намери тези вратички", казва той.

Форум

XS
SM
MD
LG