Връзки за достъпност

Извънредни новини

Цвят тюркоаз и лети джанти. Как държавна фирма с милиони загуби купи кола за шефа


Колата, която е собственост на „Ученически отдих и спорт“, но се ползва само от изпълнителния директор

Понеделник сутрин, малка уличка до „Цариградско шосе“ в София. До сградата на държавната фирма „Ученически отдих и спорт“ (УОС) ЕАД е паркирана нова кола. Тюркоазеният ѝ цвят блести над летите джанти.

Теоретично колата е на държавното предприятие, но практически се ползва само от изпълнителния директор на дружеството Емануил Райчев, казват източници на Свободна Европа.

Само допреди дни малко хора бяха чували това име. То стана по-популярно заради разкритията на министъра на образованието Николай Денков, направени преди седмица. Те гласяха, че след одит на УОС е установена липса на документи за плащания на стойност близо 8 млн. лв. Предприятието е 100% държавна собственост и се разпорежда със стотици имоти като станции, лагери, хотели и други. В структурите му работят над 200 служители.

На 18 октомври Денков каза, че въпреки тежкото състояние на редица имоти на дружеството, изпълнителният му директор Райчев получава брутно възнаграждение от 10 370 лв., равняващи се на 17 минимални заплати, както е разписано по закон.

Самият Райчев разпространи съобщение до медиите, в което обяви, че министърът е нарушил закона, като не е представил одитния доклад първо на ръководството на фирмата. Той каза още, че Денков е бил „подведен, макар и несъзнателно“.

Развръзката от тази история засега остава неясна, а топката е в ръцете на прокуратурата.

Да се върнем обаче на колата. Обществената поръчка гласи, че тя е „за нуждите на Ученически отдих и спорт“ ЕАД. Тези нужди на държавното дружество са се проявили през август 2020 г., докато туристическият бранш се бореше за оцеляване заради последиците от пандемията. А УОС предоставя именно туристически услуги, само че на ученици. Заради COVID-19 ученическият отдих е периодично забраняван от март 2020 г. досега.

В края на 2019 г., тоест преди пандемията да влоши нещата, в държавното дружество са отчетени 3 млн. 742 хил. лв. загуба при приходи от 8 млн. лв., а редица имоти са в разруха или се нуждаят от спешни ремонти. Въпреки това през август 2020 УОС е преценила, че има нужда от автомобил.

Както се е случвало и назад във времето, например при поръчката на автомобилите за Народното събрание или на колите за Държавното горско стопанство, впоследствие използвани от НСО за превозване на Бойко Борисов, зададените параметри и на тази поръчка изглеждат така, сякаш тя е направена за конкретен изпълнител.

Процедури с един кандидат,докато се получи

Всичко започва на 21 август 2020 г., когато УОС обявява поръчка за доставка чрез финансов лизинг на „един брой фабрично нов лек автомобил“. Сред изискванията са конкретни дължина, ширина, размер на багажника, конски сили, нисък разход на гориво, лети джанти и Bluetooth хендсфри. Прогнозната стойност е 35 647 лв. без ДДС, а крайната обща стойност не може да надхвърля 69 999.99 лв. без ДДС. Крайният срок за получаване на оферти е 4 септември 2020 г.

По процедурата се явява само един кандидат – „Еуратек АУТО“ ООД, чиято оферта обаче е на стойност 53 806 лв. или близо с 20 хил. лв. над прогнозната стойност. С решение от 14 септември офертата е отстранена, а изтъкнатата причина е „представяне на варианти на офертата“.

„Участникът е депозирал два различни варианта на своето ценово предложение, водещи до разминаване не само по отношение на отделните лизингови вноски, но и до разминаване в общата цена (показател, подлежащ на оценка)“, пишат в решението си от УОС.

Тази засечка не прекратява опитите на дружеството да се сдобие с нов автомобил. На 15 септември, ден след прекратяването на предишната процедура, е възложена нова поръчка за автомобил, който трябва да отговаря на същите спецификации като в първата поръчка. Въпреки добития опит от УОС отново залагат прогнозна стойност от 35 647 лв. без ДДС и таван на офертата от 69 999.99 лв. без ДДС. Крайният срок този път е 25 септември.

Изненадващо или не, в процедурата отново кандидатства само една фирма и това отново е „Еуратек АУТО“ ООД. Предложението на компанията пък отново е в същия размер от 53 806 лв. без ДДС – около 20 хил. лв. над прогнозната стойност.

Колата на УОС (третата от дясно наляво) до сградата на държавната фирма, която се намира до блоковете на Софийския университет на Четвърти километър.
Колата на УОС (третата от дясно наляво) до сградата на държавната фирма, която се намира до блоковете на Софийския университет на Четвърти километър.

Този път всичко свършва благополучно и на 30 септември, 2 седмици след като се е провалила с първата си поръчка, държавната фирма се сдобива с Шкода „Октавия Стайл“ 2.0 TDI с 150 конски сили, която трябва да изплати с 48 месечни вноски по 891 лв. и 55 ст. на месец.

Разликите между този модел и зададените минимални изисквания от поръчката са незначителни - по 9 см. по-голяма дължина и ширина, 3 литра по-голям обем на багажника, 18 куб. см. по-голям обем на двигателя, и 0.6 литра по-малък разход на 100 км. Всички останали 34 изисквания за оборудване съвпадат.

Свободна Европа потърси за коментар изпълнителния директор на УОС Еманул Райчев, но той отговори по следния начин:

„Не съм склонен да разговарям с журналисти изобщо“.​

Духът на джипката и колите за депутатите

Историята с подобна поръчка на автомобил от държавата и нейните дружества има достатъчно прецеденти.

Подобно беше развитието с поръчката на джиповете за Държавните горски предприятия в Благоевград, Смолян и Сливен през 2015 г., които трябваше да се използват за „скъп ловен туризъм“. Автомобилите трябваше да превозват „милионери от САЩ и Европа“, но в крайна сметка отидоха за нуждите на висши държавни служители, сред които и министър-председателят Бойко Борисов. Това показа разследване на бТВ от 2016 г., което установи, че колите са били предадени на НСО.

Онези джипове трябваше да разполагат с редица екстри, което ги направи изпълними само за спецификациите на един изпълнител. Цената пък беше сериозно завишена.

Подобна беше и историята с обществената поръчка за новите 75 леки коли на депутатите от 2012 г., когато председател на парламента беше Цецка Цачева. Тогава за автомобилите бяха посочени изисквания като задвижване 4х4, резервоар, не по-малък от 70 литра, задни светлини с LED технология и други. Разследване на Дневник показа, че на българския пазар само един такъв автомобил отговаря на изискванията.

Facebook форум

Най-ново видео

Първото заседание на 47-ото Народно събрание
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:56 0:00
XS
SM
MD
LG