Връзки за достъпност

Извънредни новини

"Фиктивни парични преводи". Какво знаем за проектите за жп строителство, които екипът на Лаура Кьовеши разследва


Гарата в Оризово в процес на ремонт
Гарата в Оризово в процес на ремонт

Два проекта за модернизация на железопътната мрежа, финасирани с 241 млн. евро от ЕС, са обект на разследване от Европейската прокуратура. Засега в полезрението ѝ са изпълнителите, а не държавната компания възложител. Кой кой е в тази история.

Арести и обиски заради злоупотреба с европейски средства. Това беше лайтмотивът на водещите новини през изминалата седмица, след като Европейската прокуратура начело с Лаура Кьовеши съобщи за предприети ефективни действия по рекордния брой сигнали за престъпления от България срещу финансите на Европейския съюз (ЕС).

И двете актуални разследвания са в сфери, в които често е имало сигнали за нередности, но рядко се чува български институции да са реагирали.

Едната сфера е санирането на сгради с европейски пари, а кметът на Генерал Тошево се превърна в първия задържан заради съмнителен резултат и отчет на европейски проект на стойност 169 000 евро за повишаване на енергийната ефективност на жилища. По-късно беше освободен срещу парична гаранция от 10 000 лв. и разследването продължава.

Втората тема са обществените поръчки за модернизация на българските железници. Европейската прокуратура разследва злоупотреби при два проекта за изграждане на жп трасе. Съобщено бе за два ареста на хора от фирмите, които реализират проектите, и че се проверяват "фиктивни парични преводи".

Става въпрос за жп отсечките Костенец - Септември и Оризово - Михайлово. Те са част от така наречената жп магистрала "Тракия", която трябва да свърже София с Бургас. Строителството ѝ започна през 2007 г., като се очакваше да завърши през 2023 г.

Двете поръчки са на обща стойност 630 млн. лева (315 млн. евро). Европейското финансиране е за общо 241 млн. евро, като разследването е за предполагаемо източване на повече от 2,5 млн. евро.

И за двата проекта бенефициент на европейско финансиране е държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Тя е възложила обществените поръчки на две частни обединения.

Изпълнители в тези участъци са консорциумите "Костенец-Септември 2018" ДЗЗД и "Евро жп инфраструктура" ДЗЗД. И двата имат чуждестранно участие, но водещите компании са български.

В съобщението си европрокуратурата казва, че са извършени няколко плащания към изпълнителите. От НКЖИ казаха след въпроси от Свободна Европа, че на "Костенец - Септември 2018" е изплатена 24.50% от сумата по договора или 93 млн. лв. На "Евро жп инфраструктура" са платени 31,8% от стойността по договора или 74 млн. лв.

Пет дни след съобщението за второто разследване информацията още е оскъдна. В следващите редове е това, което се знае до момента.

Обиски на 28 места

В петък от прессъобщение на Европейската прокуратура в България стана ясно, че по разследването за злоупотреби с европейски пари по двата проекта за жп инфраструктура са били извършени претърсвания и два ареста.

"Повече от 100 полицейски служители и агенти от Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) и Държавна агенция "Национална сигурност" (ДАНС) участваха в претърсванията, извършени на 28 места в областите София, Бургас, Варна, Стара Загора, Смолян и Пазарджик", пише прокуратурата.

Прокуратурата казва, че разследването е открило, факти "които биха могли да представляват престъпления". Това включва злоупотреба със средства на ЕС и пране на пари.

"Изпълнителите са заподозрени, че за кратък период от време са извършили фиктивни парични преводи към верига от кухи фирми, което в крайна сметка е довело до изтеглянето на суми в размер на над 2,5 млн. евро (5 млн. лв.) от лица с криминални досиета", казва тя.

По време на претърсванията са извършени и два ареста. Няма информация кои са задържаните. Пред "Капитал" от фирмите не коментират разследването по същество. Казват, че съдействат на разследващите.

Официалната информация до момента извиква асоциация с разследването за изчезнали пари от авансови плащания за строежа на магистрала "Хемус", започнало през 2021 г. Там българските институции разследват изчезване на близо 60 млн. лв. по схема с плащания към "кухи фирми" и теглене на пари в брой.

Оповестяването на разследването по жп проектите предшестваше новината, че бордът на директорите на "Холдинг БДЖ" е освободен от министъра на транспорта - Георги Гвоздейков. Той е принципал и на възложителя на поръчките за строеж на двете жп трасета - НКЖИ, на която е разпоредил да съдейства на разследването.

Пред Нова тв министърът съобщи, че проверката засега е насочена към изпълнителите, но се очаква да премине и към министерството. Към вторник това все още не се беше случило нито в НКЖИ, нито в министерството на транспорта, казаха и от двата пресцентъра.

"От тук нататък е въпрос вече на разследването на европейската и на българската прокуратура да докажат ясно и категорично кой стои зад тези злоупотреби и кой е допуснал да се стигне до тук", каза още той.

Кой строи трасето Костенец - Септември

Обществената поръчка за участъка Костенец-Септември е обявена през 2017 г. Задачата е възложена на обединението ДЗЗД "Костенец-Септември 2018" през 2019 г. Причина за забавянето са дела за обжалване на избора на изпълнител.

В обединението участват две чуждестранни фирми - испанската "Контратас Иглесиас АД" и румънската "Аркада Къмпани АД".

Разследване на "Капитал" още от 2020 г. установява, че малко преди сключването на договора испанската фирма фалира. Заличена е и от договора за държавната поръчка.

Тогава НКЖИ потвърждава, че има нов подизпълнител - турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин", въпреки че в договора за поръчката първоначално е забрането възлагането на дейности на подизпълнители.

Основен участник в консорциума е българската фирма "Транс Логистика" ЕООД. Тя е основана през 2005 г. и според сайта ѝ има опит в пътното и железопътното строителство с четири завършени жп проекта.

Преди конкретната обществена поръчка приходите на компанията са под 1 милиона лева годишно. През 2017 г. декларира приходи от над 3 млн. лева.

През 2019 г. фирмата печели поръчката за 380 млн. лв. без ДДС. До 2023 г. цената е достигнала 387 млн. лв.

През годините ръководството на компанията се смненя няколко пъти. В момента едноличен собственик на капитала е Тони Тодоров. Според разследване на "Медиапул" той е бивш охранител от Лом. След като той придобива компанията през 2016 г., тя започва да работи като подизпълнител на "Инфраструктурно строителство" АД. Това е компанията, свързана с втория проект, обект на разследване.

Кой строи трасето Оризово - Михайлово

Обществената поръчка за участъка Оризово - Михайлово е обявена през 2018 г. Пътят е част от жп линията Пловдив - Бургас. През 2019 г. поръчката печели обединение от българска и испанска фирма - "Евро жп инфраструктура" ДЗЗД.

Водещ партньор в случая е "Инфраструктурно строителство", а от испанска страна - "Марко Обра публика". Разследването на "Медиапул" показва, че и тази компания е била управлявана от бивши охранители - Дарио Стоев от Лом и Васил Василев от Националната служба за охрана (НСО). Василев е бил част от охраната на президента Георги Първанов и на Бойко Борисов, когато е премиер.

В момента собственици на капитала са Васил Шраков и Живко Атанасов. Председател на Съвета на директорите е Пейо Пеев.

И при този жп проект първоначалната цена се повишава с няколко милиона лева. През 2019 г. тя е 218 млн. лв. без ДДС. През 2023 г. достига до 230 млн. лв.

"Инфраструктурно строителство" попадна в медиите преди около година, след като тогавашната министърка на правосъдието Надежда Йорданова обяви проверки на обществени поръчки, сред които и за ремонт на следствието в Благоевград. Изпълнител е фирмата. Тя стои и зад ремонта на гара "Подуяне" в София.

Железопътна магистрала "Тракия"

Линията София-Бургас или така наречената железопътна магистрала „Тракия“ се строи от 2007 г. През 2020 г. тогавашният министър на транспорта Росен Желязков казва, че линията трябва да бъде завършена до 2023 г. Тази година договорите са с удължени срокове.

Според първоначалните планове трасето трябва да осигури възможност пътническите влакове да развиват скорост до 160 км/ч, а на товарните до 120 км/ч. В някои европейски страни влаковете вече се движдат с над 300 км/ч.

НКЖИ е държавната компания, която оттоваря за цялата жп инфраструктура и гарите и е в топ 3 на бенефициентите на европейски пари, заедно с Агенция "Пътна инфраструктура" и Държавен хонд "Земеделие".

През 2022 г. тогавашният министър на транспорта Николай Събев съобщи, че близо 58 млн. лева от европейски проекти в компанията са били използвани неправомерно за заплати на служителите.

  • 16x9 Image

    Павела Костова

    Павела Костова е журналистка в Свободна Европа от 2023 година. Завършила е бакалавърска степен "Журналистика" в Новия български университет. 

XS
SM
MD
LG