Връзки за достъпност

Извънредни новини

Липсваше ли ви Тръмп? Ето как ще изглежда новата му социална платформа


Бившият президент на САЩ Доналд Тръмп

„Водим с МНОГО, но те се опитват да ОТКРАДНАТ изборите“. Това пишеше Доналд Тръмп в социалните мрежи, докато обективно губеше изборите.

Ако неговите съобщения ви липсват, то е защото достъпът на Тръмп до Фейсбук, Туитър и Ютюб продължава да е затворен. Но преди седмица бившият президент обяви създаването на собствена платформа на име TRUTH Social („ИСТИНАТА Социална мрежа“).

Той каза, че с това ще се върне в дигиталния свят и ще се противопостави на технологичните гиганти.

Профилите му в най-големите социални платформи бяха свалени в началото на годината. Това стана след като Тръмп разпространяваше фалшиви твърдения за резултата от изборите в САЩ през 2020 г., както и след призивите му хората да се противопоставят на официалните резултати. Публикациите му бяха определени като причина за атаката на сградата на Конгреса от негови привърженици.

Впоследствие той обеща, че ще направи такава социална мрежа, в която потребителите „да имат пълна свобода“, докато в същото време жънат финансови успехи.

Ето докъде стигна това строителство.

Като Туитър и Нетфликс в едно

Доскоро се очакваше, че Тръмп ще направи нещо като реплика на Туитър и Фейсбук, но обявеното дотук показва, че става дума за по-сериозни амбиции.

Платформата ще позволява не само лични коментари, но и ще има собствена новинарска мрежа по примера на големите Си Ен Ен и Фокс нюз. Освен това ще предлага стрийминг услуги като Нетфликс и Дисни+.

Всичко това ще стане под шапката на нова компания, създадена преди няколко месеца.

Въпреки изразеното желание на Тръмп да се противопостави на технологичните гиганти, засега единственият начин, по който предварително може да се поръча приложението, е през магазина за апликации на Епъл – Apple App Store.

Пробната версия ще се появи през ноември, а пълната ще бъде пусната в първите четири месеца на 2022 г.

Срещу либералните медии и Силициевата долина

Разкриването на плана за социална платформа всъщност стана покрай представянето на компанията, която ще реализира проекта. Тя се казва Trump Media and Technology Group (TMTG). Оказа се, че тя е била създадена още през февруари.

В презентацията за инвеститори, публикувана на сайта ѝ, се казва, че нейната цел е създаването на „противник на консорциума от либерални медии и отпор срещу технологичните гиганти, които са използвали мощта си, за да заглушат гласовете на тези, които им се противопоставят в Америка“.

Ройтерс припомня, че въпреки желанието си да създаде именно медия, по време на мандата си Тръмп често определяше журналистите като „врагове на народа“.

В портфолиото, насочено към инвеститори, пише, че дори талибаните не са ограничени от Туитър, за разлика от Тръмп.

В публикацията са посочени данни за броя на последователите на президента в закритите му профили, за броя потребители на Дисни+, Туитър и други платформи, от които впоследствие автоматично са изчислени потенциални потребители на услугите на TMTG.

Не става ясно как точно се достига да очаквания брой потребители. Като потенциал за успеха се изтъкват вестникарски заглавия за комерсиалния успех на формати с участието на Тръмп като „Мис Вселена“ и „Стажантът“.

Последната голяма услуга, която компанията обмисля да включи в портфолиото си, е предоставянето на сървърни пространства и други интернет услуги по подобие на Amazon Web Services.

Въпреки че е насочена към инвеститори, презентацията не показва план със структура на потенциалните приходи.

Как се справят алтернативните социални мрежи

След изхвърлянето на Тръмп от платформите на големите технологични компании, на пазара бързо се появиха социални мрежи, които предлагат „свобода“ и се представят за тяхна алтернатива. Най-популярни сред тях станаха Gettr и Parler, както и по-старата Rumble, която също привлече нови потребители.

Тези сайтове и апликации заложиха на това, че ще успеят да достигнат до много потребители с консервативни и дори крайнодесни убеждения. Самите потребители твърдят, че са били отблъснати от начина, по който според тях Фейсбук, Туитър и Ютюб несправедливо ги третират.

В същото време обаче резултатите показват, че подобни платформи не се радват на огромен интерес. Gettr, която беше създадена през юли от бившия говорител и съветник на Тръмп – Джейсън Милър, засега има само 2.2 сваляния на апликацията в глобален мащаб по данни на специализирания сайт Sensor Tower.

Parler, която привлече най-голям брой от привържениците на Тръмп след закриването на профилите му, постепенно губи своята привлекателност. След като близо 900 хил. души свалиха апликацията в първите 10 дни от съществуването ѝ през януари, между април и юни те са нараснали с едва около 4%, пише Форбс.

Самият Тръмп вече се опита да създаде собствен канал за комуникация под формата на блог, който беше кръстен „От бюрото на Доналд Тръмп“. Този раздел на официалния му сайт обаче беше закрит само 29 дни след създаването му. Според различни медийни публикации, бившият президент го е направил заради много ниския интерес към блога.

Към днешна дата активните потребители на на Туитър, Фейсбук и Инстаграм на месечна база са съответно 300 млн., 2.8 млрд. и 1 млрд. души.

Парите за новата компания

Към днешна дата компанията на бившия президент „Trump Organization“ е изправена пред редица трудности. Тя има големи загуби, а прокуратурата повдигна обвинения срещу финансовия ѝ директор. Заради това няколко издания в САЩ обръщат внимание на привличането на инвестиции за новото начинание.

Всъщност TMTG на Тръмп се обединява с компанията Digital World Acquisition Group (DWAG). Тази компания е създадена с цел да събере публични средства, участвайки на борсовите пазари, без обаче сама да развива комерсиална дейност.

Този тип дружества най-често се използват за сливане с други, които търсят начин да станат публични. За Тръмп сливането е начин да намери пари за развитието на проекта, като в същия момент се избягват сложните механизми и изисквания, които съпътстват процедурата за първично публично предлагане (IPO). Дни след новината за сливането акциите скочиха от 10 до над 90 долара.

В същото време изглежда, че подходът на Тръмп в бизнес начинанието няма да се различава от стила му в публичната комуникация. Част от маркетинговите материали и постове, с които се цели привличане на внимание към проекта, се оказаха пълни с фалшиви съобщения от компании и медии.

Сред тях са публикации на „Шевролет“ на „Дженеръл Мотърс“, както и заглавия в Ню Йорк Таймс, ТекКрънч и Варайъти. Всички те отрекоха контакт с фирмата на Тръмп.

Facebook форум

Най-ново видео

Какво идва след изборите?
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00
XS
SM
MD
LG